To se v Česku ještě nestalo. Nechybí jen materiál, ale teď už i celé sklady

seznamzpravy.cz/

Z nalezení nových prostor pro skladování nebo výrobu se pro firmy stal adrenalinový sport. Volné haly nejsou. Na vině je rekordní poptávka a slabá výstavba. Poslední volné plochy proto silně zdražují.

K řadě nedostatkových komodit přibyla v ekonomice další. Firmám na trhu chybí volné sklady a výrobní haly. A to v době, kdy poptávka výrazně roste. Na trhu je volných jen 2,4 procenta ze všech ploch. Takto nízká neobsazenost průmyslových nemovitostí v Česku ještě nikdy nebyla.

Poptávka po halách je enormní. Ve druhém čtvrtletí si firmy pronajaly 387 700 metrů čtverečních hal, vyplývá ze statistik sdružení poradenských agentur Industrial Research Forum. Číslo, které je očištěné od obnovených smluv stávajících nájemců, je historický rekord. Objem nově dokončených ploch byl přitom pod pětiletým průměrem.

„Příčinou současné situace je jednoznačně nízká nabídka. Začíná to nedostatkem pozemků, pokračuje extrémně pomalým povolovacím procesem a končí to tím, že se nájemci nemají kam stěhovat a migrují mezi sklady jen minimálně, což je opět zapříčiněné nízkou nabídkou,“ komentoval Martin Polák, šéf developerské společnosti Garbe pro střední a východní Evropu.

Zvláště citelně je situace vyostřená kolem dvou největších měst. Najít místo v halách je tam podle konzultantů skoro nemožné. Logickým výsledkem je růst poplatků za byznysové prostory.

„Nájemné v průmyslových parcích v okolí Prahy se za poslední rok zvýšilo zhruba o 30 procent, v Brně o 20 procent. Některé spediční firmy se tak vzhledem k nízkomaržovému byznysu mohou dostat do problémů,“ uvedl Jakub Holec, majitel poradenské společnosti 108 Agency zaměřené na průmyslové nemovitosti.

Boj o volná místa v halách se zintenzivňuje v době, kdy obchodníci vyhlížejí Vánoce, tedy hlavní sezónu v roce. Zvláště pro e-shopy a jejich přepravce mají sklady strategickou důležitost.

„Počítáme s tím, že zájem o přepravu zboží bude oproti současnému stavu několikanásobný, posílíme počty kurýrů i aut, budeme mít rozšířené skladovací plochy. Očekáváme, že ve špičce budeme rozvážet až 100 tisíc balíků denně,“ předpovídá generální ředitel logistické firmy WeDo Daniel Mareš.

  OECD: Velkým ekonomikám hrozí kvůli energetické a inflační krizi recese

Obchodníci a přepravci, kteří včas nemysleli na konec roku, můžou mít teď problém. „Extrémně nízká dostupnost skladových prostor může představovat problémy pro maloobchodníky, a tedy i logistické firmy, kteří si dosud nezajistili prostory pro blížící se vánoční sezónu,“ varuje specialista na průmyslové reality Chris LaRue z konzultantské firmy Savills.

Napětí na trhu průmyslových nemovitostí může zvýšit navíc trend zvaný nearshoring. Tedy přesun výroby z Asie zpět do Evropy kvůli snaze snížit logistická rizika a náklady.

„Ve srovnání s Asií pak Česko vychází sice dráže, ale i s ohledem na dění v posledních dvou letech je dnes pro firmy důležitější spolehlivost dodavatelského řetězce, a tedy poloha závodů či skladů přímo v Evropě,“ sdělil realitní odborník Petr Narwa z poradenské firmy Prochazka & Partners.

V Česku bylo ve druhém čtvrtletí celkem 9,3 milionu metrů čtverečních moderních skladů a výrobních hal. K okamžitému nastěhování bylo z tohoto objemu k dispozici jen něco málo přes 280 000 čtverečních metrů.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..