Nekula vyzval obchodní řetězce, aby nabízely více českých potravin

seznamzpravy.cz

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) vyzval obchodníky, aby do své nabídky zařadili větší množství potravin z domácí produkce. Poukázal na to, že v obchodech se často objevují totožné produkty dostupné od domácích producentů dovezené ze zahraničí. Uvedl to v dopise zveřejněném na twitteru, který podle mluvčího ministerstva zemědělství Vojtěcha Bílého odeslal generálním ředitelům obchodních řetězců. Ovocnářská unie ČR obchodní řetězce v tomto ohledu kritizuje. Většina potravinářských řetězců působících na českém trhu podporu českých producentů dlouhodobě deklaruje.

Nekula na twitteru uvedl, že supermarkety nabízejí cibuli například z Nového Zélandu. „V sezoně je české cibule dostatek. Opravdu nechápu, proč by zelenina měla cestovat do ČR 18.000 kilometrů,“ napsal.

Nekula v dopise píše, že jak Česko, tak celá EU se potýkají s růsty cen energií, paliv a také potravin. Doplnil, že jedním ze společných cílů zemí EU také dosáhnout udržitelné produkce potravin se zohledněním co nejnižší uhlíkové stopy.

„V této situaci si Vás dovoluji požádat o preferenci, zařazení do nabídky zákazníkům většího množství potravin a zemědělských produktů lokální produkce, které jsou z hlediska udržitelnosti příznivější k životnímu prostředí. Přestože jsou totožné produkty dostupné i od našich producentů, v obchodech se často objevují obdobné produkty dopravované z velké vzdálenosti, mnohdy i tisíce kilometrů,“ uvedl.

Zmiňuje, že jde především o dodávky sezonního ovoce a zeleniny, ale i o další potraviny. Ministr je přesvědčen, že pro obchodníky je spolupráce s českými výrobci přínosná a žádá ředitele obchodních řetězců, aby mu sdělili, jaké kroky plánují v jejich obchodní strategii pro zvýšení nabídky českých potravin. Česká republika je od vstupu do EU součástí jednotného trhu, který umožňuje volný pohyb zboží a služeb po celém území unie.

K situaci na pultech českých obchodů se kriticky vyjádřil předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík. „Obchodní řetězce se chovají diktátorsky a zneužívají svého postavení. Zajímá je jen cena. Supermarkety jsou překážkou rozvoje české zemědělské prvovýroby a potravinářství, protože mají nepřiměřené marže,“ uvedl.

  Nejvíce peněz v e-shopech Češi utratili v pondělí, a to 1,5 miliardy Kč

Komora má podle něj k dispozici průzkum, podle kterého v ČR byla většina jablek během akčních slev z Polska. „V Německu neexistuje, že by prodejce dal do akce nějaké polské ovoce. Obchodní řetězce v západních státech mají naprosto jinou morálku než ve střední a východní Evropě,“ dodal Ludvík.

Například v supermarketech Billa tvoří české potraviny 72 procent celkového obratu, uvádí firma. V případě sítě Lidl činí podíl českých dodavatelů 60 procent z celkového počtu výrobků v celém sortimentu. Dlouhodobá podpora lokálních producentů se podle mluvčího Lidlu Tomáše Mylera promítá kromě stálého sortimentu, kdy mají lidé v jednotlivých regionech k dispozici například místní piva, i v tematických nabídkách. Připomněl, že Lidl pomáhá tuzemským dodavatelům i s exportem do dalších zemí.

ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..