Europoslanci schválili lepší přeshraniční vymáhání pokut za dopravní přestupky

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro nebezpečné zahraniční řidiče. Potřebné opatření dnes na plenárním zasedání ve Štrasburku schválili europoslanci. Hlavním cílem nových pravidel je větší bezpečnost silničního provozu a lepší chování řidičů na silnicích.

Pro návrh směrnice hlasovalo 570 poslanců, 36 bylo proti a 24 se zdrželo. Evropská unie by chtěla, aby bylo možné pachatele dopravních přestupků dohledat a potrestat po celém jejím území. Přestože už dnes platí, že řidiči dostávají i pokuty z jiných států, podle Evropské komise zůstává nepotrestaných až 40 procent prohřešků, které na silnicích řidiči spáchají mimo svůj domovský stát.

Účinnější přeshraniční vymáhání pokut v hlasování podpořilo 16 českých europoslanců. Proti novým opatřením hlasovali jen tři europoslanci za ANO a Hynek Blaško (zvolený za SPD). Ivan David (rovněž SPD) se zdržel.

Nová pravidla ukládají vnitrostátním orgánům povinnost odpovědět na žádost jiné země EU neprodleně, nejpozději do dvou měsíců od shromáždění potřebných informací. Kromě toho může na žádost členského státu, v němž k přestupku došlo, převzít výběr pokut za dopravní přestupky unijní země, v níž má pachatel bydliště. Musí ale platit, že částka je vyšší než 70 eur a nebyla zaplacena po vyčerpání všech zákonných možností.

Velmi úspěšné ve vymáhání přestupků je podle informací ČTK Rakousko. Jak je na tom Česká republika, není možné říct, uvedl nedávno v rozhovoru s českými novináři v Bruselu ministr dopravy Martin Kupka. „Jde o odpovědnost jednotlivých úřadů obcí s rozšířenou působností a stát nemá celkovou statistiku, jak se komu daří jednotlivé pokuty vymáhat,“ řekl český ministr. Dodal nicméně, že v případě, že se například dopravce do ČR vrátí a české úřady evidují přestupek při jeho předchozím pobytu, může policie zasáhnout, vyžádat si kauci nebo dokonce odejmout registrační značku. Podle Kupky je to velmi efektivní nástroj, jak v daném případě vymáhat pokutu.

  Soud na Slovensku uznal exprezidenta Kisku vinným z daňového podvodu

V současné době se prakticky daří vymáhat přeshraničně pokuty jen za překročení rychlosti a za jízdu pod vlivem alkoholu. Norma, kterou dnes schválili europoslanci, počet dopravních přestupků zvyšuje, mimo jiné třeba o nedodržení bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění, nebezpečné parkování, tedy parkování na přechodu pro chodce či bránění v jízdě tramvají, přejetí plné čáry a ujetí z místa nehody.

Členský stát, v němž se dopravní přestupek stal, bude mít 11 měsíců od data přečinu na vydání oznámení o dopravním deliktu. To bude obsahovat datum a okolnosti spáchání přestupku a rovněž informace o tom, jak se lze proti pokutě odvolat.

„Pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu musí země EU spolupracovat a mít účinné nástroje pro postihování dopravních přestupků zahraničních řidičů. Aktualizovaná pravidla k tomu přispějí,“ uvedl zpravodaj návrhu, polský europoslanec Kosma Zlotowski z konzervativní frakce ECR. Opatření jsou podle něj přínosná také pro řidiče, kteří „budou informováni v přesně stanoveném termínu v jazyce, kterému rozumí, a s popisem odvolacího řízení“.

ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com