Společnost ČEZ Distribuce vyhlásila dnes od 19:00 hodin kvůli velkému množství poruch na vedení kvůli počasí v 11 okresech šesti krajů kalamitní stav. Týká se Karlových Varů v Karlovarském kraji, Ústí nad Labem v Ústeckém kraji, Českolipska, Jablonecka a Semilska v Libereckém kraji, okresů Náchod a Trutnov v Královéhradeckém kraji, Šumperku a Jeseníku v Olomouckém kraji a Bruntálu v Moravskoslezském kraji. ČTK to řekla mluvčí ČEZu Soňa Holingerová.
ČEZ Distribuce evidoval před 19:00 hodinou ve své síti 51.000 domácností bez proudu a 108 poruch na vedení vysokého napětí. Další distributor E.ON na jihu republiky hlásí dalších 11.000 odběratelů bez elektřiny a 25 poruch na vysokém napětí. Vedení většinou poškodily popadané stromy a větve kvůli silnému větru a podmáčené půdě.
Kalamitní stav energetici vyhlašují při zvýšené kumulaci poruch. Znamená delší čas na opravy kvůli nutnosti logistických přesunů materiálu nebo povolání subdodavatelských firem. „Jsme v terénu i nadále a budeme pracovat i přes noc všude tam, kde je to bezpečné pro naše zaměstnance, tedy třeba vyjma lesů, kde hrozí pád stromů,“ uvedla Holingerová.
V současnosti je nejvíc domácností bez proudu, celkem téměř 18.000, v Moravskoslezském kraji. Okolo 8000 je to v Olomouckém kraji, 7000 odběratelů v Královéhradeckém kraji, 6500 v Libereckém, 5000 v Pardubickém, 4500 v Ústeckém, 3000 ve Středočeském a 1600 odběratelů bez elektřiny je v Karlovarském kraji. Od rána přijalo call centrum ČEZu 12.000 hlášení o poruchách.
Podle mluvčího E.ON Romana Šperňáka se podařilo během dne odstranit většinu poruch z rána. „Nicméně aktuálně začaly další poruchy přibývat, a to hlavně na východě našeho distribučního území, nejvíce pak na jižní Moravě. A to především z důvodu sílícího větru. V jižních Čechách je situace stabilní,“ řekl ČTK mluvčí. V současnosti je na jižní Moravě 8000 odběratelů bez proudu a na Prostějovsku 2200 domácností. Naopak v jižních Čechách jde podle mluvčího nyní řádově o necelých 400 domácností.
Distribuční firmy mají v pohotovosti velký počet pracovníků i techniky v terénu i na dispečincích, aby mohly řešit vzniklé situace. Poruchy mohou lidé hlásit v případě ČEZ na bezplatné lince 800 850 860, případně přes mobilní aplikaci PROUD či web www.bezstavy.cz, u E.ON pak na webu EG.D.