Deník Právo přinesl v pátek zprávu, že v Česku začíná velká, zřejmě dosud největší dezinformační kampaň v historii. Titulek hlavního článku listu navíc o kampani uvádí: „Bude rafinovanější, varují experti.“
Hlavním motivem kampaně bude podle Práva odpor proti Západu a Ukrajině, lži o diktatuře Bruselu a vykreslování Ruska jako lepší alternativy Evropské unie. Drahé bydlení v Česku má být lživě vysvětlováno zbrojením a vládní podporou Ukrajiny. Dezinformační kampaň má procházet celým internetem a sociálními sítěmi, zaplaví zejména stránky YouTube a k důchodcům se opět dostane skrze řetězové e-maily. Cílem kampaně je posílit volební šance antisystémových stran, jako je SPD nebo Stačilo!. Z kampaně má ale těžit i ANO Andreje Babiše.
Zpráva vychází z poznatků iniciativy Českých elfů, která sleduje dezinformační kampaně v kyberprostoru. Skupina se zformovala v roce 2018 po vzoru obdobných skupin v pobaltských státech, například v Litvě, kde tamní společnost čelí ještě masivnějšímu útoku ruské propagandy.
Je docela jasné, že zpráva popisuje reálný scénář příštích měsíců. Česká veřejnost bude neustále masírovaná prolhanými a agresivními útoky na západní kurz Česka, na liberální demokracii a na politiky vládních stran, kteří jsou již nyní vykreslováni jako vlastizrádci a škůdci státu.
Evropské unii je zase lživě podsouváno, že chce nechat Čechy vyhladovět kvůli svému ekologickému šílenství, a naši zemi navíc zaplavit imigranty, k čemuž má sloužit migrační pakt. Víme také, že když jsou všechny tyto lži dostatečně masivní a zákeřné, tak jim v nějaké míře má tendenci uvěřit zhruba polovina společnosti.
Všechny volební kampaně od roku 2013 byly doslova plné lží. Lži vynesly Miloše Zemana do funkce prezidenta republiky, lži udělaly z Andreje Babiše ministra financí a pak premiéra.
Antievropská, antiukrajinská a antiimigrační linka je již evergreenem naší scény. V posledních eurovolbách přišlo ANO Andreje Babiše se lživými billboardy, podle nichž EU nutí Čechy jíst brouky. Prolhaným stranám se hodí doslova každá kravina. Vždycky na ni někdo skočí. Koneckonců obrovské billboardy, podle nichž je Petr Fiala nejhorším premiérem, patří také do kategorie dezinformací, protože se údajně opírají o měření obliby premiérů v různých zemích, přičemž jde o naprostou manipulaci.
Lhaní je bohužel u antisystémových stran základním nástrojem jejich politiky a polovina lidí nedokáže rozeznat zákeřné lži od legitimních volebních sdělení. To se ukazuje takřka všude ve svobodných zemích. Lži zaplavují svět ve zcela neslýchané míře.
Historici přirovnávají současnou situaci ke 30. letům, předtím než se rozhořela nejničivější válka, jakou poznala Evropa a celý svět. Vedle zmíněných pobaltských států je cílem masivní dezinformační kampaně ze strany Ruska v současné době Rumunsko, kde se již zformovaly skupiny, jež aktivně usilují o změnu režimu ze západního v proruský a proputinovský.
I u nás se takové tendence již objevily kolem vydavatele deníku Echo 24 a Parlamentních listů Marka Španěla a zejména v prostředí nacionalistického spolku Svatopluk, jenom jde oproti Rumunsku zatím jen o teoretické debaty. Nicméně cíle jsou přes kopírák stejné.
Všimli jsme si, jak někteří politologové, jako třeba Lukáš Jelínek v Českém rozhlase PLUS, opakovaně marginalizují a relativizují podstatu zápasu o českého voliče. Tvrdí se, že je to vlastně normální a že u každých voleb se strany či aktivisté snaží vykreslit situaci tak, jako by mělo jít o osudový zvrat, a tudíž „o všechno“.
Problém je, že v Česku skutečně čelíme masivnímu tlaku na osudový zvrat poměrů, a proto jde opravdu o všechno. A že i když je to situace, která v menší míře provázela i poslední volby, nic to nemění na její vážnosti. Právě naopak. Jednou se jim to může podařit. Komu? Kremlu, Okamurovi, Konečné, Rajchlovi a také hlavně Babišovi.
Tlaku antisystémových stran na opuštění prozápadního kurzu České republiky se věnuje poslední číslo měsíčníku FORUM 24+, které je k dostání v trafikách nebo ZDE.