Zlatého medvěda za nejlepší film 73. ročníku mezinárodního filmového festivalu Berlinale dnes v německé metropoli získal francouzskou-japonský dokument Sur l’Adamant (Na Adamantu) režiséra Nicolase Philiberta. O Zlatého medvěda, který je hlavním oceněním festivalu, se letos ucházelo 19 snímků. Český mezi nimi stejně jako loni chyběl.
Ústředním tématem vítězného filmu je plovoucí zdravotnické zařízení Adamant, které na Seině v srdci Paříže poskytuje ambulantní péči lidem s duševními poruchami. Diváci díky filmu mají možnost vstoupit na palubu lodi a setkat se s pacienty a pečovateli, kteří hledají nové možnosti, jak být spolu.
„Pokusil jsem se změnit obraz toho, jak duševně nemocné vnímáme. Stávající náhledy jsou diskriminující,“ řekl Philibert po převzetí Zlatého medvěda. Uvedl, že smyslem snímku bylo hledání společné lidskosti jako něčeho, co nás všechny spojuje.
Sedmičlenná mezinárodní porota v hlavní soutěžní sekci vedle hlavní ceny rozdala i řadu Stříbrných medvědů, což jsou ocenění za jednotlivé filmařské a herecké kategorie. Stříbrného medvěda za nejlepší herecký výkon v hlavní roli si odnesla osmiletá dívka Sofía Oterová za dětskou roli ve španělském dramatu 20.000 especies de abejas (20.000 druhů včel). Snímek vypráví příběh osmiletého dítěte, které chce žít svou pravou genderovou identitu.
„Tato cena pro mě znamená něco velmi mimořádného,“ řekla Oterová v děkovném projevu. Podle pořadatelů festivalu se stala nejmladší nositelkou medvěda v historii Berlinale.
Stříbrného medvěda za nejlepší scénář udělila porota vedená americkou herečkou Kristen Stewartovou německé filmařce Angele Schanelecové za film Music (Hudba), který rovněž režírovala. Snímek se v abstraktní formě věnuje Oidipově mýtu, který je časově přesazen do období od 80. let 20. století do současnosti a který diváky zavede od řeckých pláží k berlínským jezerům.
Medvěda za nejlepší režii letos obdržel Francouz Philippe Garrel za francouzsko-švýcarské drama Le grand chariot (Velký vůz). Velkou cenu poroty si pak odneslo německé romantické drama Roter Himmel (Rudé nebe) německého režiséra Christiana Petzolda.
Ačkoli v hlavní soutěžní sekci česká tvorba chyběla, v té doprovodné zastoupena byla. V sekci Encounters se o ocenění ucházel celovečerní dokument Východní fronta ukrajinských režisérů Vitalije Manského a Jevhena Titarenka. Snímek, který vznikl v koprodukci Litvy, Ukrajiny, České republiky a Spojených států, zachycuje Titarenkovy zkušenosti ve zdravotnickém praporu během nynější ruské invaze na Ukrajinu. Porota jej ale za vítěze nevybrala. V této sekci se nejlepším filmem stalo belgické drama Here (Tady) režiséra Base Devose.
Úspěšný byl na Berlinale naopak animovaný film Deniska umřela režiséra a studenta pražské FAMU Philippa Kastnera zařazený v krátkometrážní kategorii sekce Generation Kplus. Dětská porota mu dnes udělila čestné uznání. „Skutečný příběh, který vyvolal plno emocí,“ uvedla porota.
Dnešní udílení cen bylo vrcholem Berlinale, které začalo 16. února. Filmový festival ale skončí až v neděli. Letošní ročník filmového festivalu byl od vypuknutí pandemie nemoci covid-19 první bez jakýchkoli epidemických a hygienických omezení, roušky povinné nebyly a publikum mělo k dispozici všechna místa v promítacích sálech.