Ceny Thálie za činohru získali herci Divadla Na zábradlí Císařová a König

Obě letošní Ceny Thálie za činoherní výkony míří do pražského Divadla Na zábradlí. Získali je Kateřina Císařová a Miloslav König. Císařová ztvárnila Káťu ve Vzkříšení, König si zahrál francouzského spisovatele Michela Houellebecqa ve Veřejných nepřátelích. Oba dnes při vyhlášení výsledků poděkovali svému domovskému divadlu. Cenu pro mladého umělce do 33 let v oboru činohry získala členka Národního divadla moravskoslezského Kamila Janovičová.

„Chci poděkovat Divadlu Na zábradlí, které je jedno z nejlepších míst na světě, pro mě. Chci poděkovat Mílovi Königovi, mému velkému hereckému idolu,“ uvedla viditelně dojatá Císařová, když ještě netušila, že jen několik minut po ní si přijde pro cenu právě i König.

„Jsem už tady počtvrté, tak už by se hodilo, abych si to vzal,“ řekl König se smíchem. Zmínil, že Divadlo Na zábradlí je skutečně mimořádné místo. Poděkoval také svému kolegovi z Veřejných nepřátel Václavu Vašákovi.

Císařová hraje ve Vzkříšení sociálně vyloučenou, za vraždu souzenou prostitutku Káťu. Herečka podle porotců obdařila tuto postavu odzbrojující samozřejmostí, s jakou nelehké výzvy přijímá. „Pod tlakem okolností jako by se rozpadlo její tělo, následované zmučenou osobností. Stačí ji nepatrný pohyb, záškub svalu i dikce a v mžiku oddělí tragédii od odhodlání překonat ji,“ uvedla porota.

Königův výkon označili porotci za „originální a perfektní“. Intelektuálně i emocionálně složitou postavu francouzského spisovatele, esejisty a provokatéra Houellebecqa podle nich herec vytvořil s lehkostí a v mimořádném kontaktu s publikem.

V činohře měla z žen šanci na trofej ještě Petra Janečková z Východočeského divadla Pardubice za roli Alice v inscenaci Pořád jsem to já a také Marie Štípková za ztvárnění Tessy Enslerové ve hře Švandova divadla Na první pohled. Z jejich kolegů pak mohl uspět ještě Stanislav Majer za roli Paula Baumera z inscenace Divadla X10 Na západní frontě klid nebo Jan Kolařík, který Divadle Husa na provázku hraje Deža v inscenaci Nie sme doma.

  Zeman ve státní svátek promluví před kamerami, vyzpovídá ho Koranteng

Za muzikálové Chicago získali Thálie Vlček a Schimmerová Procházková

Muzikálovou kategorii Cen Thálie letos ovládl muzikál Chicago, který nastudovalo Národní divadlo moravskoslezské. Porota ocenila mimořádné jevištní výkony Markéty Schimmerové Procházkové, která hraje vražedkyni Velmu Kellyovou, a Lukáše Vlčka za roli právníka Billyho Flynna.

Schimmerová Procházková ztvárnila podle poroty Kellyovou naprosto jedinečným způsobem, který zůstává dlouho v paměti. „Její vytrvalý odhodlaný boj o přední místo v hledáčku bulvárních médií má potměšilé i nebezpečné kouzlo,“ napsali porotci s tím, že její podání je strhující.

„Chci poděkovat své dvouleté dcerce, že už nepláče, když táta doma zpívá,“ vzkázal při přebírání ocenění Vlček. Podle porotců je švihácký a sebestředný Flynn postavou, která je Vlčkovi šitá takřka na míru. Dokázal přesně ztvárnit manipulativní lidský typ s charismatem na rozdávání.

V kategorii „muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry“ se z žen dostaly do užšího finále také Anna Fialová za Klíčnici v muzikálu Anděl Páně, který se hraje v pražském Hudebním divadle Karlín, a Svetlana Janotová z Městského divadla Brno za ztvárnění Morticie Addamsové v muzikálu The Addams Family. Z mužů porotce zaujal také Marek Holý v roli Fagina v inscenaci Oliver!, kterou uvedlo rovněž Národní divadlo moravskoslezské, a Pavel Režný, jenž v plzeňském divadle J. K. Tyla ztvárnil Ježíše Nazaretského v muzikálu Jesus Christ Superstar.

Ceny Thálie za operu získali slovenští pěvci Godarská a Berger

V operní kategorii Cen Thálie letos bodovali slovenští pěvci. Z žen uspěla sopranistka Soňa Godarská, která v plzeňském divadle J. K. Tyla ztvárnila titulní roli Manon v opeře Julese Masseneta. Z mužů porotce nejvíce zaujal Peter Berger, který v Národním divadle Brno nastudoval ústřední roli Dalibora v opeře Bedřicha Smetany.

„Je třeba snít a věřit snům. V životě se mi nesnilo, že budu operní zpěvačka, ale někdo mezi nebem a zemí to zařídil a dneska tu stojím,“ uvedla Godarská, která připomněla, že její kariéra zatím není dlouhá, a o to víc si ceny váží. Poděkovala všem dirigentům a režisérům, se kterými zatím pracovala, a řekla, že do role Manon dala všechno.

  Na podporu Ukrajině demonstrovalo v Praze až 80.000 lidí

Berger vyzdvihl, že cenu za Dalibora získal v Roce české hudby a také v roce, kdy se slaví 200 let od Smetanova narození. Ocenění pro něj představuje závazek nadále vkládat do rolí lásku, pokoru a pravdivost.

Za operu byla nominovaná také Islanďanka Arnheiður Eiríksdóttirová, která působí v Národním divadle v Praze. Letos tam porotce zaujala rolí Skladatele v opeře Richarda Strausse Ariadna na Naxu. Užší nominaci získala také Tereza Kavecká ze Slezského divadla Opava, a to za Káťu v opeře Leoše Janáčka Káťa Kabanová. Z mužů získali nominaci ještě Jiří Brückler za roli Voka Vítkovice v opeře Bedřicha Smetany Čertova stěna, kterou připravilo Národní divadlo moravskoslezské, a sólista Národního divadla Svatopluk Sem za titulní roli v opeře Giacoma Pucciniho Gianni Schicchi.

Thálii za alternativní divadlo mí Hajdyla Lacová, uspěly i Buchty a loutky

Cenu Thálie za alternativní divadlo letos obdržela Martina Hajdyla Lacová za tanečně-performerský výkon v projektu Bodies in Progress taneční platformy ME-SA. V kategorii loutkoherectví uspěli Marek Bečka, Radek Beran a Vít Brukner za kolektivní výkon v inscenaci Postradatelní od pražského souboru Buchty a loutky.

Hajdyla Lacová zaujala porotu časově omezeným působivým projektem, v němž mapuje proměny svého těla po mentální i fyzické stránce v období mezi 23. a 38. týdnem těhotenství. Pro cenu si dnes přišla i s novorozeným potomkem. „V malých divadlech a klubech nebo pod širým nebem vede veřejný dialog s pomalu rostoucí lidskou bytostí uvnitř sebe sama,“ popsali její projekt porotci.

„Dětem loutky, světu mír!“ vzkázali z pódia vítězové v loutkoherecké kategorii.„V inscenaci Postradatelní jde o nejčistší ukázku divadelního stylu souboru Buchty a loutky za poslední dobu se všemi charakteristickými a osobitými stylotvornými prvky – od použití loutek z rodinného divadla, přes hračky i vstupy animátorů,“ zdůvodnila své rozhodnutí porota. Všichni tři vítězové podle ní dokonale zúročují více než tři desítky let společné tvorby, kolektivního hraní a jevištní sounáležitosti.

  Přibývá zrušených letů. Vraťte se domů, vyzvalo Čechy v cizině ministerstvo

V kategorii loutkoherců postoupili do nejužší nominace ještě další čtyři umělci. Edita Dohnálková Valášek za roli Bohdanky v inscenaci Sedmero krkavců, kterou uvedlo královéhradecké Divadlo DRAK. Veronika Košvancová Khomová za herecký výkon v inscenaci Červený balónek v libereckém Naivním divadle. Barbora Kubátová za výkon v inscenaci Franz a kavka, kterou připravilo Divadlo Na zábradlí, a Kristýna Matěj Dámová za titulní roli v inscenaci Sněhová královna, již uvedlo kladenské Divadlo Lampion.

V užší nominaci na cenu za alternativní divadlo bylo rovněž celkem pět umělců, a to samé ženy. Vedle Hajdyla Lacové ještě Tereza Hof za titulní roli v inscenaci Nomi v pražském Studiu Hrdinů, Ladislava Jančíková za roli Ireny v inscenaci 3testry v Divadle Šumperk, Iris Kristeková za hlavní roli v inscenaci Iris, pražského souboru Tantehorse a Tereza Ondrová za tanečně-performerský výkon v inscenaci GEO od pražského Temporary Collective.

ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com