Ostrava, Praha a Brno jsou v regionu na špičce v městské dopravě, tvrdí studie

Z 25 měst střední a východní Evropy má nejlepší systém dopravy Ostrava, na druhém místě se umístila Praha a na čtvrtém Brno. Vyplývá to ze studie poradenské firmy PwC, která porovnávala takzvanou chytrou mobilitu měst v kategoriích řízení dopravy, udržitelnost životního prostředí, kvalita veřejné dopravy a aktivní mobilita. Českým městům podle firmy pomohla především kvalita a dostupnost hromadné dopravy.

Srovnání zahrnovalo města od střední Evropy po kazašské Almaty. V kategorii řízení dopravy firma hodnotila například četnost dopravních zácp, délku jednotlivých cest nebo infrastrukturu pro elektromobily. V případě MHD hrála roli její cena a využívání, u životního prostředí míra znečištění ovzduší a u aktivní mobility počet lidí, kteří se po městě pohybují na kole či pěšky, a rozvinutost cyklistické infrastruktury.

Jako nejlepší ze srovnání vyšla Ostrava, které kromě MHD k vítězství pomohlo kvalitní řízení dopravy. Praha byla podle firmy nejlepší i v aktivní mobilitě. Tři česká města obsadila tři ze čtyř míst v čele žebříčku, na třetím se umístil estonský Tallin. Dále se na vrcholu žebříčku umístily Bratislava, Gdaňsk, Košice a Varšava.

„Pozitivní hodnocení získal například pražský projekt výstavby elektronabíječek, brněnský projekt C-ROADS pro sdílení informací o silničním provozu či aplikace čistáOVA pro hlášení závad na majetku města Ostrava,“ uvedl za PwC Jan Brázda. Hlavní devízou českých měst je levná MHD, která je v Česku v regionu střední a východní Evropy nejlevnější v přepočtu na průměrnou mzdu, což má vliv na její velké využívání. Nejvíce využívají podle studie lidé MHD v Ostravě, kde tvoří 69 procent všech cest, zatímco v celém regionu je průměr 49 procent.

Generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys řekl, že si podnik výsledku nesmírně váží a je to symbol toho, že Ostrava je atraktivní nejen pro lidi, kteří v ní žijí, ale i pro investory. Celý tým DPO podle něj poslední roky dělal vše pro to, aby vytvořil moderní, komfortní, čistou a bezpečnou MHD. „Máme moderní vozidla i infrastrukturu. Na řadě úseků jsme například instalovali pevnou jízdní dráhu, která snižuje hluk a vibrace z provozu tramvají,“ uvedl Morys.

  MŠMT: Průměrný plat učitelů stoupl v 1. pololetí na 40.047 Kč

DPO jako první v Česku vybavil kamerovým systémem všechna svá vozidla. „Tramvaje Stadler mají moderní antikolizní systém. Intenzivně se věnujeme projektům elektromobility. Modernizujeme vybavení zastávek. Jako první v zemi jsme zavedli elektronické odbavování cestujících prostřednictvím běžné platební karty a zrušili papírové jízdenky,“ uvedl Morys. Dodal, že na dalších projektech modernizace DPO pracuje.

Kolo využívá v regionu podle PwC více lidí, než je evropský průměr, ale méně, než je běžné například v německých městech. Pěšky nejvíce chodí do práce obyvatelé Kyjeva, Bukurešti, Budapešti a Košic. Praha podle studie patří mezi pět nejčistších měst hodnoceného regionu podle znečištění prachovými částicemi pocházejícími především z dopravy. Naopak Ostrava patří do čtvrtiny nejvíce znečištěných měst.

ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com