V povánočních výprodejích, které na internetu začaly 25. prosince, lidé nejvíce kupují mobilní telefony, televizory, notebooky, velký zájem je i o domácí spotřebiče. Některé e-shopy evidují vyšší poptávku než loni. Prodejcům působícím zároveň na off-line trhu chybí zisk z kamenných prodejen. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci.
K nákupům se od začátku tohoto týdne vracejí zákazníci e-shopu Mall.cz. Ten podle své mluvčí Pavly Hobíkové sleduje o 80 procent vyšší zájem než loni. Lidé si podle ní nejčastěji pořizují audio a počítačovou techniku a také domácí spotřebiče jako kávovary či kuchyňské roboty. Skokově podle Hobíkové vzrostly i prodeje cyklistického vybavení.
Internetový prodejce Alza.cz rovněž sleduje proti loňsku o výprodeje větší zájem. „Nejprodávanější jsou malé domácí elektrospotřebiče, notebooky, hry na konzole a televize,“ uvedla mluvčí e-shopu Daniela Chovancová.
Prodejce elektra Datart sleduje srovnatelnou poptávku s loňským rokem, a to po objemové stránce i produktovým zastoupením, uvedla mluvčí obchodní sítě Eva Kočicová. Nákupy se podle ní kvůli aktuální situaci přesunuly na internet. Jako každý rok zákazníci kupují především mobilní telefony, tablety, notebooky, chytré hodinky, sluchátka, ale i domácí spotřebiče a výrobky péče o tělo a vlasy.
Společnost Electro World zaznamenala v e-shopu nárůst obratu o 50 procent. „Bohužel kvůli opětovnému zavření prodejen nám chybí kompletně obrat z prodejen, který pro nás tvoří největší část celkového obratu a samozřejmě zisku. Standardně jsme se ale pohybovali při zavření prodejen kolem dvojnásobného nárůstu, tedy dalo by se říci, že zájem o výprodejové akce není tak velký,“ řekl marketingový manažer firmy Tomáš Kovářík. Mobilní telefony a televizory podle něj momentálně tvoří zhruba polovinu z prodaného sortimentu. Zájem je podle něj také o notebooky, které se na prodejích podílejí asi deseti procenty. Nepomáhá jim ale nízká skladová zásoba, doplnil.
Podle ředitele nákupního rádce Heureka.cz Tomáše Bravermana vzrostl zájem o on-line nákupy hned na Boží hod přibližně o polovinu proti 24. prosinci. Tato čísla podle něj zatím nepolevují. „Mezi produkty, o které je bezprostředně po Vánocích největší zájem, patří mobilní telefony, konkrétně iphony 11 a 12, také bezdrátová sluchátka airpods, chytré hodinky nebo televizory. Sledujeme také, že mají lidé zájem o zábavní pyrotechniku – různé petardy, bouchací kuličky, římské svíce či světlice,“ uvedl Braverman.
Povánoční výprodeje, které v některých e-shopech potrvají do konce ledna, bývají podle Bravermana pro obchodníky druhým nejsilnějším obdobím v roce. Zákazníci by si při nich ale měli kontrolovat výslednou cenu, reálná výše slevy je podle něj často zcela jiná. Ceny jednotlivých prodejců se mohou lišit od průměru až o 50 procent, dodal.
Autor: ČTK