Opatření ve školách se budou řídit semaforem MZd

Školy zahájí svou činnost 1. září v běžném provozu se zvýšenými hygienickými opatřeními. Doporučení k ochraně proti koronaviru se v nich budou řídit mimo jiné podle systému čtyř stupňů rizika nákazy, který ministerstvo zdravotnictví používá pro označování epidemiologické situace v jednotlivých okresech. Novinářům to dnes řekl ministr školství Robert Plaga (ANO). Podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha by se školy mohly uzavřít v případě označení některého okresu červeným, tedy nejvyšším stupněm rizika. Kvůli jedné nákaze nebude třeba zavírat celou školu, řekla hlavní hygienička Rážová. Učitelé nebudou muset s žáky probrat vše, co na jaře nestihli. Školy v přírodě a výlety mohou školy organizovat. V noci na dnešek dostali první ředitelé škol v Česku manuál k provozu za epidemie koronaviru.

Ministerstvo zdravotnictví podle Plagy doplnilo svůj systém pro označování rizika nákazy v okresech o takzvaný semafor pro školy. V současnosti jsou podle mapy ministerstva všechny regiony s výjimkou Prahy a Frýdku-Místku v nejnižším, tedy nulovém stupni rizika, ve kterém budou moct fungovat ve standardním režimu. Hlavní město s Frýdeckem-Místeckem jsou ve stupni prvním, tedy zeleném, kdy by se měl omezit do školy vstup cizím lidem a schůzky s rodiči by se měly konat on-line.

Horší žlutý stupeň by měl vést k omezení aktivit mimo standardní organizaci školy a minimalizaci potkávání klientů v čekárnách školských poraden a červená by podle Vojtěcha mohla vést k výraznějšímu omezení provozu školy a přechodu na distanční vzdělávání.

Při zahájení školního roku se od dětí podle Plagy nebude vyžadovat prohlášení o bezinfekčnosti, které bylo podmínkou návratu do škol v květnu a červnu. Na rozdíl od jara ministerstvo školství s epidemiology nestanovilo nyní ani žádná pravidla pro omezení počtu žáků ve třídách, mohou se tedy sejít celé. Konkrétní podmínky provozu a vnitřního režimu škol mají stanovit ředitelé.

Podle Vojtěcha bude pro provoz škol od září zásadní hygiena. Bude se dbát na mytí rukou, dezinfekci, správné smrkání nebo úklid a větrání místností. Školy by měly podle ministra zdravotnictví omezit akce, kde se potkávají děti z různých tříd. Umožní to hygienikům nedávat do karantény velké skupiny dětí. Toto doporučení se podle Plagy týká také družin. Pokud to bude možné, měly by je školy podle něj organizovat tak, aby v nich byly děti jen z jedné třídy. Rozhodnutí ale bude na ředitelích škol, dodal.

Za přísných hygienických podmínek budou moct fungovat i školní jídelny. Žáci z různých tříd by se v nich ale měli potkávat co nejméně. Jídelny proto mohou obědy vydávat delší dobu, nebo mohou vymezit části místnosti pro jednotlivé třídy. Zakázáno bude samoobslužné odebírání příborů, nápojů, polévek či salátů.

Plaga doplnil, že je nyní v kontaktu také se zástupci vysokých škol a jedná i o pravidlech pro ně. Podle něj ale pokyny pro vysoké školy nebudou tak rozsáhlé. Hotovy by měly být v brzké době, dodal.

Rážová: Kvůli jedné nákaze nebude třeba zavírat celou školu

Při nákaze jednoho žáka nebude podle hlavní hygieničky Jarmily Rážové nutné zavřít celou školu. Krajská hygiena individuálně posoudí kontakty a jejich riziko, řekla na dnešní tiskové konferenci ministerstva školství. Rodiny nakažených by také měly myslet na to, že je třeba se od nemocného izolovat a nosit roušku.

  Ministři Babišovy vlády přijeli na pracovní oběd do Lán

 „Pokud se ve škole objeví pozitivní dítě nebo zaměstnanec školy, tak provede krajská hygienická stanice standardní epidemiologické šetření. Musí vždy individuálně posuzovat riziko a časovou a distanční kvalitu kontaktů,“ řekla.

Pozitivně testovaný žák či zaměstnanec školy bude podle hygieničky izolovaný podle nových pravidel na deset dní, potom se může do školy vrátit, pokud neměl příznaky. Pokud se u něj příznaky objevily, může do školy zpět za tři nebo čtyři dny po jejich skončení.

Rizikové kontakty podle ní hygienici pošlou do karantény. Od jednoho nakaženého žáka mohou být podle ní rizikové kontakty třeba tři nebo čtyři žáci, případně jedna třída, není nutné zavírat celou školu. Otestovat by se tyto kontakty měly do pěti dní od posledního kontaktu. Pokud bude jejich první test negativní, udělá se znovu za pět dní. Druhý negativní test bude znamenat návrat do školy, pozitivní izolaci.

Škola podle manuálu nebude mít povinnost zjišťovat u žáků příznaky nemoci, ale pokud si jich učitel všimne, měl by ihned kontaktovat rodiče a vyzvat je k vyzvednutí dítěte. Žák s příznaky onemocnění by měl být s rouškou izolován v samostatné místnosti. Rodiče by pak měli telefonicky informovat lékaře dítěte, který by měl rozhodnout o dalším postupu. Pokud se potvrdí covid-19, škola kontaktuje krajské hygieniky, jinak je kontaktovat nemusí. Alergici s přetrvávajícími příznaky onemocnění, jako je kašel či rýma, budou moct do školy jen s potvrzením, že netrpí infekční nemocí.

Podle dat hygieniků se nejvíc Čechů nakazilo v domácnostech. Podle Rážové je třeba upravit fungování domácnosti, když v ní žije nakažený. „V domácnostech je nutné omezit vzájemný úzký kontakt v rodině, nosit roušky, pravidelně dezinfikovat společnou toaletu a nepoužívat společné nádobí,“ dodala.

Učitelé nebudou muset s žáky probrat vše, co na jaře nestihli

Učitelé nebudou muset s žáky doprobrat všechno učivo, které v uplynulém školním roce kvůli mimořádné situaci v souvislosti s šířením koronaviru nestihli. Zaměřit by se měli na základní látku a předměty, jako jsou jazyky či matematika. Na tiskové konferenci to dnes řekl ministr školství Robert Plaga (ANO). Pro případ, že by bylo potřeba opět přejít na výuku na dálku, by si školy zároveň měly stanovit jednotnou platformu a způsob komunikace a zjistit možnosti zapojení dětí. Vyplývá to z materiálu, který ministerstvo zveřejnilo na webu.

Ministerstvo školám doporučilo upravit výuku tak, aby odpovídala základům, které mají všichni umět. Žáci by podle Plagy neměli být neúměrně přetěžováni, takže školy mohou vynechat látku, kterou měly ve svých učebních plánech navíc.

Učitelé by neměli školní rok začít psaním testů na známky. Místo toho by měli několik týdnů s dětmi pracovat tak, aby se navázalo na to, co umí. Vhodnou motivací pro děti by podle ministra mělo být takzvané formativní hodnocení, při kterém učitel vysvětluje žákovi, co už se naučil a na čem ještě musí zapracovat. Střední školy by kromě češtiny, cizího jazyka a matematiky měly klást důraz také na odborné předměty a praktické vyučování v rozsahu základního učiva stanoveného státem.

  V 68 letech zemřela herečka Libuše Šafránková. Proslavila ji role Popelky, hrála i v oscarovém Koljovi

Pro děti, které zůstaly kvůli uzavření škol hodně pozadu, mohou školy získat pomoc s doučováním zdarma od studentů pedagogických fakult. Zajistit to může iniciativa ministerstva ve spolupráci s pedagogickými fakultami a Člověkem v tísni. Školy, které by o podporu od studentů měly zájem, se mohou registrovat na webu Národního pedagogického institutu, který pak informuje nejbližší pedagogickou fakultu.

Ještě před začátkem školního roku by si školy také měly určit pravidla pro případ, že by se musely kvůli covidu-19 opět zavřít a přejít na výuku na dálku. Každá škola by měla mít jednotnou digitální platformu pro komunikaci, aktualizovaný seznam kontaktů nebo plán dovybavení digitálními technologiemi. Po zahájení školního roku by pak školy měly zjistit podmínky pro výuku na dálku v případě jednotlivých žáků a ve spolupráci se zřizovatelem či neziskovými organizacemi se snažit o vybavení děti z chudších rodin.

Školy v přírodě a výlety mohou školy organizovat

Školy v přírodě a školní výlety nebudou v nadcházejícím školním roce plošně zakázány, školy je mohou organizovat. Jejich konání bude záviset na aktuální epidemiologické situaci, řekl dnes na tiskové konferenci ministr Robert Plaga (ANO). Podle manuálu se bude epidemiologická situace posuzovat podle semaforu ministerstva zdravotnictví. Ministerstvo v manuálu upozornilo, že epidemiologická situace v době plánování a objednání akce může být rozdílná než situace v době konání akce.

Na školy v přírodě podle dřívějších údajů Asociace dětské rekreace jezdí ročně zhruba 200.000 dětí. Zotavovací akce pro děti do 15 let vláda ve svém harmonogramu uvolňování podnikatelských činností původně uváděla v poslední vlně nejprve od 8. června, po zrychlení od 25. května. Podle tiskového oddělení ministerstva školství kabinet 18. května schválil mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví, které vícedenní akce škol do odvolání zakázalo. Povoleny byly od 27. června, tedy až po skončení školního roku.

Podnikatelé zaměření na dětskou rekreaci chtějí s ministry jednat o náhradách za neuskutečněné školy v přírodě a podpoře poptávky pobytových akcí pro děti v dalších obdobích. Provozovatelé sledují velký pokles zájmu o sjednání nových akcí, bez státní podpory očekávají značný propad tržeb i příští rok.

Manuál k fungování škol od září má 15 stránek a několik příloh

Patnáctistránkový manuál k fungování škol v novém školním roce, který dnes novinářům představil ministr školství Robert Plaga (ANO), obsahuje kromě hygienických doporučení k provozu samotných škol, také pokyny pro družiny, školní jídelny nebo internáty. K manuálu připravilo ministerstvo přílohy s doporučeními k práci učitelů s dětmi ve výuce a návod, jak by se školy měly připravit na výuku na dálku. Materiál dnes ministerstvo zveřejnilo na svém webu.

První ředitelé škol dostali manuály v noci na dnešek. V manuálu jsou převážně jen doporučení, jejich provedení nechává ministerstvo s hygieniky do značné míry na ředitelích. Do začátku školního roku zbývají dva týdny.

  Jacques Rupnik: Velké myšlenky a politické strany se vyčerpaly. Teď vládne politika emocí a tekutý hněv

Materiál obsahuje barevně odlišená závazná opatření, doporučení a část informativní, která odkazuje na různé zdroje informací a stanoviska úřadů. Kromě hygienických opatření, jako je časté větrání či mytí rukou, je jeho součástí také návod, jak se mají učitelé připravit na výuku na začátku školního roku. Podle pokynů ministerstva by si měli připravit plán, jak navážou na učivo, které se mělo probírat minulý školní rok. Obsah vzdělávání by měli učitelé upravit tak, aby neúměrně žáky nezatěžovali.

Manuál doplňují tři letáčky do kabinetů, ve kterém ministerstvo učitelům doporučuje motivovat žáky k učení slovním hodnocením, vytvořit jim ve školách přívětivou atmosféru a připravit si jasná pravidla pro případnou výuku na dálku. K materiálu patří také samostatné pětistránkové doporučení České školní inspekce k organizaci vzdělávání a práci s učivem. Samostatnou přílohou je rovněž tabulka s doporučeními, jak dobře zvládnout výuku na dálku.

Školy dostaly v noci pokyn k provozu za epidemie

V noci na dnešek dostali první ředitelé škol v Česku manuál k provozu za epidemie koronaviru. Do začátku školního roku zbývají dva týdny. ČTK potvrdili přijetí manuálu od ministerstva školství někteří ředitelé i prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. Materiál určuje jak hygienická opatření, tak i například pokyny pro pomoc dětem s překonáním mezer ve vzdělání kvůli uzavření škol v minulém školním roce.

Vyžadovaná hygienická opatření jsou podle Černého pro školy zvládnutelná. V manuálu jsou převážně jen doporučení. Samotný způsob provedení opatření ministerstvo nechává na ředitelích, což šéf asociace uvítal. Netěší ho ale, že ve školách bude mimo třídy povinné nošení roušek. Manuál obsahuje mimo jiné také návod pro postup škol v případě, že by některý z žáků měl příznaky nákazy koronavirem, či se u něj nákaza potvrdila.

Manuál se podle Černého, který dokument při jeho vzniku připomínkoval, nezabývá jen organizačními věcmi. Obsahuje mimo jiné doporučení České školní inspekce pro učitele, jak od září přistupovat k rozjezdu výuky a jak podpořit děti, které mají ve znalostech z minulého školního roku velké mezery. Dokument také podle něj obsahuje informaci, že by školám měli s doučováním dětí pomoci vysokoškolští studenti z pedagogických fakult.

Manuál podle dřívějšího vyjádření ministra školství Roberta Plagy (ANO) obsahuje barevně odlišená závazná opatření, doporučení a informativní část. Vedle hygienických opatření, jako je časté větrání či mytí rukou, je jeho součástí také návod k organizaci výuky na dálku.

Kvůli pandemii koronaviru byly školy část druhého pololetí uplynulého školního roku zavřené. První manuály k ochraně proti koronaviru obdržely v dubnu a fungovaly podle nich po svém částečném znovuotevření do konce školního roku. Docházka byla do té doby dobrovolná a děti se mohly učit i z domova. Základní školy měly v minulém školním roce zhruba 953.000 žáků a střední školy 424.000. Podobné množství jich zřejmě budou mít i v nadcházejícím roce.

autor: ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..