Miliony v kampani. Babiš se do své knihy nechal fotit za statisíce

idnes.cz

Do voleb zbývá méně než padesát dní, většina politických stran a hnutí již předvolební kampaň oficiálně zahájila. Nejvíce peněz do kampaně zatím investovala koalice Spolu a hnutí SPD Tomia Okamury. Současný favorit voleb hnutí ANO doposud utratilo necelých osm milionů. Statisíce investovalo například do Facebooku Aleny Schillerové a Andreje Babiše.

Letošní podzimní volby do Sněmovny se pomalu blíží. Do osudného víkendu nyní nezbývá ani padesát dnů. A zatímco většina stran již představila svůj program, některé ještě čekají na září. Jisté ovšem je, že sumy výdajů na volebních účtech jednotlivých stran rostou. Redakce iDNES.cz se proto podívala na stranické transparentní účtu, kde musí evidovat výdaje spojené s volbami.

Všechny politické subjekty, ať kandidují samostatně nebo v koalici, mají pro kampaň stanovený limit 90 milionů. Některé strany a hnutí už utratily více než polovinu této částky.

Jedná se například o koalici Spolu, tedy strany ODS, TOP 09 a KDU-ČSL, které doposud (do 20. srpna pozn. red.) utratily přes 50 milionů. Koalice nakoupila reklamní magnetky, letáčky či další propagační předměty – například desítky tisíc padly na reklamní čaje. Jen za poslední měsíc koalice za volby vydala přes 16 milionů korun.

Blízko k polovině zákonem daného limitu je SPD. Ta utratila za kampaň k 20. srpnu asi 41,5 milionu korun. Zatímco tak na začátku června byla strana v čele žebříčku co se vynaložených nákladů týče, nyní je na druhém místě. Nejvyšší částka – téměř šest milionů – putovala na účet mediální společnosti vydávající lokální plátky po celé republice. Prodražilo se ale i vydávání vlastních stranických novin. Za jejich tisk či distribuci dalo hnutí již přes 3,5 milionu.

  Na koncertě na pražské Kampě podpořily Cichanouskou stovky lidí

Miliony z transparentního volebního účtu pak putovaly na uspořádání Jarmarku SPD. Firmě specializující se na marketing a pořádání akcí za ni strana dala asi 3,1 milionu. Právě Jarmark SPD přitom má již nyní, dříve než vůbec začal, za sebou první kontroverzi.

„Oslovili jsme některé zemědělce, ať si na našem jarmarku prodávají zboží za ceny, za které sami chtějí. Ty ceny, které jsou uvedené v letáku, jsou ty, které nám garantovali, že za ně to prodávat chtějí a budou,“ uvedl na začátku června pro iDNES.cz předseda strany Tomio Okamura k velmi nízkým cenám slibovaným stranou. Odmítl, že by strana výrobky dotovala.

Zástupci zemědělských organizací však tvrdí, že prodej za inzerované ceny by byl podnákladový.

Tři čtvrtě milionu pak strana zatím dala za turné se svým kamionem „SPĎákem“. Další peníze šly na billboardy či reklamu – jen sociální sítí Facebook již strana dala více než milion.

Koalice Pirátů a Starostů a nezávislých za kampaň zatím utratila přes 32 milionů korun. Kromě peněz za reklamu či za předvolební setkání s voliči daly strany společně desítky tisíc třeba i za boj proti dezinformacím, které koalici trápí. Platí například za konzultace s experty, další peníze jdou na informační linku či zaměstnance, kteří odpovídají na dotazy veřejnosti.

Část plateb se pak točí také kolem nanuků, jejichž výběr byl ve straně předmětem kontroverzí. Na konci června dala koalice za zmrzlinu přes 800 tisíc jen jako zálohu, další peníze šly třeba na „nanukáry“.

ANO zatím šetří, peníze dalo do Babišovy knihy

Naopak vládní strana a podle předvolebních průzkumů stále favorit voleb hnutí ANO na kampani zatím spíše šetří. Utratilo za ni zatím necelých osm milionů, na začátku června to bylo dokonce jen 2,6 milionu. Strana ostatně kampaň zatím ani oficiálně nezahájila, stejně jako v minulých volbách zatím vyčkává.

  Od poledne bude možné se vrátit letecky z Británie

Peníze, které zatím ze stranické kasy na kampaň šly, byly z velké části použity na zaplacení PR. Jen Babišův „dvorní marketér“ Marek Prchal dostává od dubna každý měsíc 60 500 korun za své služby spojené s volební kampaní. V srpnu si pak dokonce přišel na 151 250 korun. Další miliony šly na tisk volebních novin či na zaplacení externích PR agentur. Strana také investovala 250 tisíc do Facebooku Aleny Schillerové, dalších 800 tisíc do účtu předsedy strany Andreje Babiše.

A vysoké částky hnutí vynaložilo i v souvislosti s Babišovou předvolební knihou nazvanou „Sdílejte, než to zakážou!“. Tu premiér rozdává zadarmo, zájemcům výtisk i zašle poštou. Jen na focení pro knihu šlo z volebního účtu hnutí téměř 350 tisíc korun, dalších téměř 200 tisíc dala strana za její převedení do formy audioknihy. Kolik stál tisk či distribuce, z transparentního účtu zatím znát není.

Sociální demokraté ANO přečíslí

Zatímco k prvnímu červnu ČSSD v čele s předsedou a vicepremiérem Janem Hamáčkem utratila 2,9 milionu korun, a byla tak na podobné hodnotě jako ANO, o necelé tři měsíce později už vykazuje výdaje přes 22 milionů korun.

Stovky tisíc například strana vynaložila na průzkumy veřejného mínění. Desítky tisíc padly na správu sociálních sítí či na projekt Český volič. Téměř tři miliony například strana v srpnu poslala společnosti BigMedia za pronájem reklamních panelů.

Reklamní plochu od BigMedia si pronajalo i hnutí Přísaha Roberta Šlachty. Stovky tisíc vynaložilo na různé reklamní předměty, jako jsou letáčky, propisky, vlajky či samolepky. Přes 200 tisíc padlo také za reklamy na sociálních sítích.

Tisíce za omalovánky

KSČM zatím investovala do své kampaně 6,5 milionu. Ve výdajích má strana Vojtěcha Filipa například i částku téměř 10 tisíc za pánskou košili či 72 tisíc za omalovánky. Trikolora Svobodní Soukromníci utratila asi 8,5 milionu, Volný blok přibližně 1,8 milionu.

  Česko očkování AstraZenecou nepřeruší. Premiér chce delší dobu mezi dávkami, aby tu první dostalo víc lidí

Většina nákladů šla na reklamy, strana ale také dala v rámci výdajů na kampaň skoro 60 tisíc korun za demonstraci proti epidemickým opatřením, která se konala 9. června na Malostranském náměstí, nebo dvacet tisíc na lízátka s logem. Zelení za kampaň zatím utratili jen necelých 400 tisíc korun.

Financování předvolebních kampaní hlídá v Česku Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Činí tak ale až zpětně – zveřejnit výdaje na kampaň musí strany podle webu úřadu až v druhé polovině října, účetnictví kampaně pak mají zasílat až na začátku příštího roku.

„Na volebním účtu je takové online zpravodajství. Ke kontrole poté slouží volební účetnictví. To se uzavírá, až volební kampaň skončí,“ řekl dříve iDNES.cz za úřad Jan Outlý.

Zdroj: https://www.idnes.cz/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *