Anna Netrebko, významná ruská operní pěvkyně, si v poslední době získala pozornost nejen svým výjimečným talentem, ale také kontroverzním postojem k ruské agresi proti Ukrajině. V době, kdy se evropské národy snaží projevit solidaritu s Ukrajinou, vyvolává turné Netrebko v Itálii, zahrnující vystoupení v Římské opeře, La Scale a Aréně di Verona, otazníky a otázky. To je obzvláště záhadné vzhledem k nedávnému kulturnímu bojkotu ruských umělců v Itálii, kdy instituce pozastavily činnost ruským dirigentům, zrušily vystoupení Netrebko a vyhýbaly se ruské literatuře a baletům. Rychlý obrat této „zrušené kultury“ nechává mnohé přemýšlet, co se změnilo.
Kontroverzi ještě více podnítily politické vazby a činy Netrebko. Veřejně podporuje ruskou vládu, dokonce navštívila dočasně okupovaná ukrajinská území, což je považováno za podporu agresivních akcí Ruska. Její účast na státem organizovaných akcích a odmítnutí odsoudit válku na Ukrajině vyvolaly ostrou kritiku mezinárodního společenství. Předchozí role Netrebko jako důvěrnice Vladimira Putina, její podpora anexe Krymu a souhlas s akcemi Ruska v Donbasu poukazují na hloubku její politické angažovanosti.
Reakce na její přítomnost v Evropě byly převážně negativní. Například pražská vláda nedávno zrušila její koncert s tím, že je „necitlivý“ vzhledem k probíhajícímu konfliktu na Ukrajině, což podpořily jak politické strany, tak široká veřejnost. Podobně bylo odvoláno její plánované vystoupení ve švýcarském Lucernu kvůli obavám o veřejný pořádek a možnému pohoršení mezinárodního společenství. Tento trend rušení představení zahrnuje několik zemí, včetně Německa, Dánska, Francie, Rakouska a Spojených států, přičemž Metropolitní opera v New Yorku zejména přerušila s Netrebko styky kvůli jejímu odmítnutí odsoudit ruskou agresi. Její nadcházející vystoupení v Itálii jsou tak vnímána nejen jako kulturní přešlap, ale i jako širší principiální problém vzhledem k pokračujícím válečným zločinům a porušování lidských práv, které jsou připisovány ruskému režimu.
Zdroj: Cyprus Daily