Nadnárodní schéma: Pobaltské firmy v roli „stínové flotily” Ruska
Dne 27. října 2025 deník Delfi zveřejnil společné investigativní šetření litevské stanice LRT English a portálu 15min, estonského časopisu Eesti Ekspress a lotyšského pořadu Nekā personīga. Výsledky jsou alarmující – podniky registrované v Lotyšsku, Litvě a Estonsku zásobují palivem tankery tzv. ruské „stínové flotily“, která pokračuje ve vývozu ruské ropy do třetích zemí.
Vyšetřování odhalilo, že dvě bunkrovací lodě – „Rina“ a „Zircone“ – provozované prostřednictvím skupiny registrované v Dubaji, avšak s vazbami na pobaltský bunkrovací gigant Fast Bunkering, uskutečnily v období od června 2024 do března 2025 celkem 286 operací ship‑to‑ship (lodě plus tanker) a dodaly palivo 177 tankerům, z nichž alespoň 159 navštívilo ruské přístavy buď krátce před nebo ihned po bunkrování.
Taková zjištění jsou pro Evropskou unii znepokojivá. Tento ruský tzv. „stínový“ tankerový park čítá stovky plavidel nejistého původu, která umožňují Moskvě obcházet sankce a mechanizmus cenového stropu na ruskou ropu.
Zastaralé lodě, často plavidla bez běžného západního pojištění, představují značné riziko – jak ekologické, tak bezpečnostní. Pokud nastane únik ropy či jiné závažné narušení, odpovědnost a sankční režim narazí na hranice.
Z pohledu České republiky – člena Evropské unie – je důležité uvědomit si, že aktivní role pobaltských firem má dopady i pro celý jednotný trh EU a pro solidaritu s Ukrajinou. Je tudíž nutné, aby ČR spolu s ostatními státy EU podporovala posílení kontroly a právní rámec, který umožní identifikovat a postavit mimo provoz plavidla stínové flotily.
Autor: Peter Jelen
