Češi o Štědrém dnu volali a esemeskovali méně než v předchozím roce. Mnohem více letos naopak využívali sociální sítě, což dokládá meziroční růst přenosu dat o desítky procent. Největší datový provoz byl po 21:00. Komunikace s blízkými se tak stále víc přesouvá do on-line prostoru. Vyplývá to z dnešních informací operátorů.
Během 24. prosince uskutečnili zákazníci O2 téměř 13,943 milionu hovorů, poslali 12,196 milionu SMS zpráv a 393.000 MMS. Počet hovorů klesl proti loňskému roku o čtyři procenta, počet odeslaných SMS o 13 procent, řekla ČTK mluvčí O2 Kateřina Mikšovská. Nejvytíženějším časem pro volání i odesílání SMS bylo tradičně dopoledne od 10:00 do 11:00.
Každým rokem naopak přibývá počet vánočních přání, která lidé posílají prostřednictvím sociálních sítích, messengerů či e-mailů. O letošním Štědrém dnu tak v síti O2 padl nový vánoční rekord v objemu přenesených dat. „Největším rekordmanem je aplikace WhatsApp, u které byl meziroční nárůst objemu přenesených dat 70 procent. Datový provoz se na Štědrý den proti loňsku zvýšil o 31 procent na 2143 TB,“ uvedla Mikšovská.
Operátor T-Mobile ve své síti zaznamenal na Štědrý den 15,6 milionu hovorů a 10,716 milionu textových zpráv. Ve srovnání s předchozím rokem klesl počet hovorů o 6,4 procenta, počet odeslaných SMS o 21 procent. Klesá i množství odeslaných multimediálních zpráv, kterých letos bylo 301.000, což je o 18 procenta méně než loni v tomto období. Spotřeba dat v síti T-Mobile se zvýšila o 15 procent, doplnila mluvčí společnosti Zuzana Svobodová.
Sociální sítě zažívají 24. prosince dvě výrazné provozní špičky, první v dopoledních hodinách, která kulminuje krátce po poledni, a druhou kolem 21:00. Mezi 17:00 a 20:00 na sociálních sítích výrazně klesá datový provoz. Lidé odkládají své telefony, usedají ke štědrovečerní večeři nebo se přesouvají ke stromečku. Teprve poté se na sociální sítě vrací, podotkla Mikšovská.
Síť Vodafonu během letošního Štědrého dne spojila téměř 12 milionů hovorů a přenesla více než sedm milionů SMS. Objem hlasových hovorů proti loňsku klesl o 12 procent, což svědčí o kratší průměrné délce volání než loni, uvedla Charlota Dědková z tiskového oddělení firmy.
Využití datových služeb Vodafonu vzrostlo proti loňskému roku o 34 procent, což podle ní potvrzuje trend posledních let. Největší datový provoz byl mezi 21:00 a 22:00. Ačkoliv lidé stále častěji využívají komunikaci přes internet, o čemž svědčí i klesající počet odeslaných SMS, počet odeslaných MMS zpráv byl proti průměrnému pracovnímu dni trojnásobný. Z cizinců v ČR využilo sítě Vodafonu nejvíce návštěvníků ze Švédska.