Počet kyberútoků na klienty bank stoupl za dva roky čtyřnásobně

zahranicni.ihned.cz

Počet kybernetických útoků na klienty tuzemských bank se za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně. Škoda na jednoho poškozeného klienta dosáhla v průměru 161.500 Kč. Vyplývá to z údajů České bankovní asociace. Spolu s orgány státní správy a velkými firmami dnes spustila rozsáhlou vzdělávací kampaň #nePINdej!, která poběží do prosince.

„Jen za prvních sedm měsíců letošního roku byl počet útoků na klienty bank dvojnásobně vyšší, než za celý loňský rok. Dramaticky přitom narostly hlavně podvodné telefonáty, tzv. vishing, které patří k těm nejzákeřnějším,“ uvedla výkonná ředitelka ČBA Monika Zahálková na tiskové konferenci.

Český finanční sektor patří podle Národního úřadu pro kybernatickou a informační bezpečnost (NÚKIB) k nejlépe zabezpečeným, přesto 81 procent finančních institucí zaznamenalo pokus o útok. Nejčastějšími typy útoků byly phishing, podvodné e-maily a škodlivé kódy. Narostlo rovněž množství podvodů na sociálních sítích a loňskou novinkou byly reverzní inzertní podvody, kdy podvodníci oslovují prodávající na internetových bazarech a snaží se od nich získat údaje k platebním kartám. Podle ředitele NÚKIB Lukáše Kintra nelze očekávat, že by se jejich míra měla snižovat.

Na rostoucí nebezpečí podvodů na internetu má upozornit rozsáhlá vzdělávací kampaň. Klíčovým prvkem kampaně je interaktivní vzdělávací Kybertest na stránkách www.kybertest.cz. Test zábavnou formou seznámí veřejnost s nejčastějšími kybernetickými podvody a naučí ji, jak je rozpoznat a jak jim nenaletět. Kybertest má několik variant, které simulují nejčastější podvodné praktiky podle různých věkových skupin. „Jiné otázky se tedy generují pro teenagery a jiné pro seniory. Stejně tak jako útoky hackerů. Jiné praktiky zkoušejí na mladší generaci, jiné pak na starší a nejstarší spoluobčany,“ dodal člen představenstva společnosti itego, která test vytvořila, Tomáš Trachta.

Do kampaně jsou vedle České bankovní asociace zapojeni NÚKIB, Policie ČR, itego, Cisco, Thein Security, Česká pošta, ČEZ, Mastercard, O2 a České dráhy. Mediálními partnery jsou Česká televize, Seznam Zprávy, Deník a Cinestar.

  Domácnosti přišly kvůli pandemii v průměru o 13.000 Kč

ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com