Pojišťovny nyní neprodlužují pojištění proti úpadku spíše těm cestovním kancelářím, které končí nebo pozastavují činnost. Výrazně omezily pojišťování nových. Důvodem je nepříznivá situace na trhu v důsledku opatření proti šíření koronaviru. Proto také hospodaření CK pečlivě kontrolují a zdražují jim pojistné. Vyplývá to z ankety ČTK mezi pojišťovnami, které pojištění poskytují.
Slavia pojišťovna nyní obnovuje pojištění pro současné klienty, nové v zásadě nepřijímá. „Podmínky pojištění stanovujeme individuálně, obecně však dochází na trhu k navyšování pojistného, a to s ohledem na vysokou míru rizikovosti,“ řekl ČTK produktový ředitel pojišťovny Ladislav Bělina. Pojištění Slavia neprodloužila pouze kancelářím, které ukončily nebo pozastavily činnost. Vývoj v tomto pojištění bude záviset zejména na tom, zda se pojišťovnám podaří obnovit a získat zajistné kapacity pro další rok. V opačném případě může být nabídka pojištění značně omezená.
Česká podnikatelská pojišťovna má nyní pojištěno 145 cestovních kanceláří. Podmínky hodnocení pojistného rizika pojišťovnou se nezměnily. V roce 2019 měla pojištěno 198 CK. Pojistku neprodloužila řádově jednotkám kanceláří, několik desítek jich ale řádně pozastavilo svou činnost. „Očekáváme, že vývoj v do konce roku bude kopírovat vývoj v posledním půlroce, některým CK budou smlouvy prodlouženy, některé pozastaví činnost,“ podotkla mluvčí ČPP Renata Čapková.
ERV Evropská pojišťovna má s pojištěnými cestovními kancelářemi nastavený systém reportingu a kontroly průběžných ekonomických výsledků, takže v tomto směru výrazné změny nechystá. „Zároveň je však naše komunikace s CK ještě intenzivnější, protože situace se vlivem covidu, průběžných úprav rizikovosti jednotlivých zemí a dalších okolností mění velmi dynamicky,“ uvedl šéf komunikace ERV Vlastimil Divoký. Vouchery, které jsou vlastně pro CK vybranými zálohami, je podle něj třeba zohlednit při stanovení pojistné částky. Aktuálně jsou u ERV pojištěny 104 kanceláře, především z řad těch velkých a středních. Celkem osm jich letos přerušilo svou činnost a tím i pojištění insolvence.
„Plošně jsme podmínky neměnili a vyhodnocování prodlužování smluv zatím probíhá. Z toho důvodu byly prodlouženy zatím jen jednotky smluv,“ upozornila mluvčí Uniqa Eva Svobodová. Podmínky vždy stanovuje individuálně na základě vyhodnocení rizika na straně Uniqa a požadavků zajistitelů. Vždy jde o individuální posuzování a individuální nabídku konkrétní kanceláře, podotkla.
U Generali České pojišťovny se přípravy na hlavní sezónu obnov pojištění cestovních kanceláří (mimo jiné zahrnující i diskuze se zahraničními zajistiteli) aktuálně intenzivně vedou. Do obnov pojistných smluv se podle mluvčího Jana Marka vedle výsledků finančních analýz daleko více promítá i situace v cestovním ruchu. Vše nyní závisí zejména na době trvání současné krize a s tím souvisejícími negativními dopady na cestovní kanceláře, dodal.
Od roku 2016 platí novela zákona, která ukládá cestovním kancelářím povinnost nejpozději do každého 25. dne následujícího měsíce zaslat pojistiteli vybrané údaje o činnosti CK za předchozí měsíc. Nabízet, prodávat a organizovat zájezdy může v ČR pouze koncesovaná cestovní kancelář. V souladu se zákonem musí být kancelář zajištěna pro případ svého úpadku po celou dobu své činnosti. V posledních letech krachovaly pouze jednotky CK.
Autor: ČTK