Při srážce rychlíku a nákladního vlaku v Pardubicích ve středu pozdě večer zemřeli čtyři cestující, dalších 27 lidí skončilo v nemocnicích. Expres jedoucí z Prahy do Košic a ukrajinského Čopu projel podle Drážní inspekce návěstidlo zakazující jízdu. Nejtragičtější čelní střet dvou vlaků v Česku téměř za posledních 30 let vyšetřuje i policie pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Škoda přesáhne 110 milionů korun. V místě nehody vlaky od rána jezdí po jedné koleji sníženou rychlostí. Provoz se tam znovu zcela zastaví přes noc, kdy budou poškozené lokomotivy a vagony odstraňovat drážní hasiči. Omezení na vytíženém železničním koridoru potrvá zřejmě minimálně ještě v pátek.
Expres společnosti RegioJet, v němž cestovalo asi 380 lidí, se srazil s protijedoucím nákladním vlakem ve středu ve 22:49 v nedávno otevřené stanici Pardubice centrum. Oba vlaky po srážce vykolejily. Nákladní vlak převážel žíravý a vysoce hořlavý karbid vápenatý. Ve vagonech, které poškodila srážka, ale chemikálie nebyla.
Nehoda si vyžádala čtyři lidské životy – dvou Ukrajinek a dvou Slovenek. Potvrdily to během dneška úřady obou zemí. Další čtyři Slovenky utrpěly zranění. Záchranáři převezli do nemocnic v Pardubicích, Chrudimi a Hradci Králové 27 lidí. Většina z nich už byla propuštěna, hospitalizovaných zůstalo šest lidí. Nejhorší následky měla kolize vlaků pro cestující v prvním voze rychlíku. Šlo o spací vagon, lidé před nárazem spali a nic netušili, řekl ČTK náměstek ředitele hasičů Správy železnic Miloš Němec.
Dopravce RegioJet poškozené cestující odškodní. „Hluboce se omlouváme zraněným a všem, koho se nehoda jakkoli dotkla. Jsme připraveni poskytnout jim maximální podporu a odškodnění,“ uvedl majitel firmy Radim Jančura. Pro vlaky v typické žluté barvě, které před 13 lety přinesly do tuzemské dálkové dopravy konkurenční prostředí, byla středeční srážka první vážnější nehodou.
Osobní expres podle zjištění Drážní inspekce minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje, závěry vyšetřování není podle mluvčího inspekce Martina Drápala možné předjímat. „Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců,“ uvedl.
Systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaků na červenou, je v nedávno zrekonstruovaném pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, uvedla Správa železnic. Jde podle ní o zcela standardní postup a zabezpečení provozu.
Vzniklou škodu odhadla Drážní inspekce na více než 110 milionů korun – na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300.000 korun.
Kvůli odstraňování následků srážky vlaků a opravě kolejiště bude provoz vlaků na koridoru mezi pardubickým hlavním nádražím a Kostěnicemi na Pardubicku od dnešního pozdního večera do pátečního brzkého rána zastaven. Noční vlaky tou dobou pojedou většinou odklonem přes Hradec Králové, v některých úsecích bude zavedena náhradní autobusová doprava. Detailní informace o omezení najdou cestující na webu Českých drah.
Drážní hasiči začali odpoledne s pomocí těžké techniky odstraňovat z trati obě poškozené lokomotivy a několik vagonů z osobního i nákladního vlaku, práce potrvají zřejmě celou noc. Poté bude třeba zkontrolovat a opravit trať či výhybku, provoz tak bude výrazněji omezen minimálně ještě v pátek, řekl novinářům mluvčí Správy železnic Martin Kavka.
Ještě v noci do Pardubic přijeli ministři vnitra Vít Rakušan (STAN) a dopravy Martin Kupka (ODS), další politici vyjádřili soustrast pozůstalým a přání rychlého uzdravení zraněným. S ohledem na tragickou srážku vlaků opoziční hnutí ANO stáhlo návrh na mimořádnou schůzi Sněmovny, která se měla dnes odpoledne znovu věnovat migračnímu paktu Evropské unie a jeho dopadům na Česko.