Obchvat Č. Budějovic bude hotový v roce 2024, řekl Havlíček

ct24.ceskatelevize.cz

Stát podle ministra dopravy Karla Havlíčka zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024, některé části by mohly být hotové o rok dřív. Problémem je kilometrový tunel Pohůrka, u nějž muselo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) změnit technologii, protože se objevila agresivní spodní voda. Tunel tak bude hotový až v roce 2024. Stát řeší, jak pojme dopravu zhruba po dobu roku, kdy se bude čekat, až se tunel dostav, řekl dnes novinářům ministr Havlíček (za ANO).

Tunel se začne stavět v příštích týdnech. Stavba se prodraží až o 200 milionů korun, stavbaři museli změnit postup. Původně se tunel stavěl pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Stavbaři ale zjistili, že v místě je agresivní spodní voda s vysokou hladinou. Nově tak položí do jámy těleso, do nějž se voda nedostane.

Tunel Pohůrka v úseku Úsilné-Staré Hodějovice je podle ministra neuralgický bod. „Stavba obchvatu skončí do roku 2024. Nicméně úseky před tunelem a za tunelem by mohly být hotové do roku 2023, takže máme řádově dvanáct měsíců, které by znamenaly, že budeme mít postavený celý obchvat s výjimkou tunelu. Řešíme, jak na to reagovat: buď specifickou komunikací, která by se udělala uvnitř města; musíme si říci, jaké by vedly trasy, které silnice a jak by se musely zkapacitnit. Nebo by se šlo cestou B, že by se to celé zprovoznilo naráz až v roce 2024,“ řekl ministr.

Jak dodal, stát nechce přetížit provoz uvnitř města. Situaci řeší s hejtmanem Martinem Kubou (ODS) i primátorem Jiřím Svobodou (ANO).

ŘSD nepředpokládalo, že pod tunelem bude tak agresivní spodní voda. „Zhotovitel vytvořil zkušební lamely a prověřil prostředí. Průzkumy jsme vyhodnotili na podzim 2019, zjistilo se, že varianta milánských stěn může způsobit problémy,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

  ČNB zvýšila úrokovou sazbu na 5,75 procenta, je nejvyšší od roku 1999

Obchvat Českých Budějovic bude mít dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Podle Mátla našli stavbaři v jeho trase mnoho skládek, dosud odtěžili 250.000 metrů krychlových materiálu.

Silničáři plánují i další části jihočeské D3. Na přelomu letošního druhého a třetího čtvrtletí chtějí začít stavět 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín – Kaplice nádraží za 2,4 miliardy Kč. Na zbývajících částech k rakouským hranicím pracují na projektové přípravě a do konce roku chtějí vypsat výběrové řízení na úsek Kaplice nádraží – Nažidla. K hranicím s Rakouskem by měla být dálnice D3 hotová do roku 2025, řekl dnes Havlíček.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

Autor: ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com