Lepení na sklo nemusí skončit. Stát dosud nevypsal tendr na distribuci e-vinět

I ve druhé klíčové zakázce kolem elektronických dálničních známek jde o stovky milionů. Resort dopravy ji chtěl vypsat v dubnu, nyní uvádí, že se tak stane v půli května. Čas na vybudování nového systému se rychle krátí.

Už tak komplikovaný a kritizovaný přechod Česka z papírových na elektronické dálniční známky nabírá další zpoždění. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) do dnešních dnů nevypsal jednu ze dvou hlavních zakázek, která se s novým digitálním systémem pojí.

Jde o tendr řádově za stovky milionů korun na vybudování celorepublikové distribuční sítě. Neprávem zůstává ve stínu „slavnější“ zakázky na vybudování informačního systému s e-shopem, která v lednu ukončila politickou kariéru předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.

Vítěz tohoto druhého klíčového tendru má vybudovat síť obchodních míst, v níž si e-viněty budou moci zakoupit všichni ti, kteří pro nákup nehodlají využít internet. Například senioři, pokud nevlastní počítač nebo chytrý telefon.

Šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica před měsícem uvedl, že zakázka by měla být vypsána během dubna, což se nestalo. Teď mluví o tom, že by tendr měl odstartovat do poloviny května.

„Nejdříve jsme potřebovali schválit plánovaný model úhrady časového poplatku a jednotlivé kanály, jejichž prostřednictvím budou úhrady probíhat, což se již nyní podařilo a finalizuje se zadání soutěže,“ obhajuje ředitel v reakci na dotaz Seznam Zpráv zdržení.

Hořelica nicméně stále věří, že celý elektronický systém bude spuštěn dle plánu, tedy nejdéle k 1. lednu 2021, jak to vyžaduje platný zákon o pozemních komunikacích.

Soutěž na fyzický prodej známek v síti kamenných obchodů má mít charakter otevřeného nadlimitního řízení, kdy předmětem zakázky podle SFDI bude zajištění prodeje elektronických kuponů v obcích nad 10 tisíc obyvatel.

Nic bližšího Hořelica k tendru zatím neuvedl, ani k hodnotě předělané zakázky. Ta prý nebude zveřejněna.

  Prezident Pavel dnes zakončí návštěvu Itálie v Miláně

Nesmí z toho být byznys

Zakázka na síť obchodních míst byla poprvé vypsána už loni, ale nakonec skončila stejným fiaskem jako již zmíněná soutěž na vybudování centrálního informačního systému s e-shopem. Tu na začátku roku k údivu mnohých IT odborníků Hořelicův fond za 401 milionů korun svěřil firmě Asseco Central Europe. Hlavně kvůli údajně vysoce přestřelené ceně této zakázky a také kvůli nejasnému nakládání s důvěrnými daty byl někdejší ministr Kremlík nahrazen Karlem Havlíčkem.

První, co Havlíček udělal, bylo, že zrušil nejen kontrakt s firmou Asseco, ale i zakázku na distribuci v síti kamenných obchodů a benzinových pump, byť ta nijak zvlášť kritizována nebyla. Snad jen v tom, že požadavky na šíři obchodní sítě byly až přemrštěné.

Předpokládaná hodnota původní distribuční zakázky byla ale ještě vyšší než u informačního systému – za 5 let mělo jít o 477 milionů korun. Nebyl o ni přesto zájem. Podle informací redakce Seznam Zpráv se do soutěže s blíže neupřesněnou nabídkovou cenou přihlásil jediný uchazeč – firma Geco, která v Česku provozuje síť trafik.

Havlíček po svém nástupu zrušení i této zakázky odůvodnil tím, že byla „nelogicky vypsána“.

Podle něj by prodej e-vinět měl být hlavně u provozovatelů benzinových pump ve standardní nabídce služeb. „Pokud někdo, zejména čerpací stanice, poskytuje tyto služby, není to za účelem byznysu, ale za účelem získání zákazníka,“ uvedl po nástupu Havlíček.

Vyjádřil názor, že služba je obvykle provozována zdarma nebo maximálně za symbolický poplatek od státu. „Nesmí se z toho dělat byznys, je to přirozená nabídka služeb čerpacích stanic,“ prohlásil v lednu ministr.

Nejistá účast pošty

I přes relativně vysokou celkovou hodnotu zakázky bude distribuční kontrakt pro každého zájemce představovat vždy jen okrajový byznys, kde se marže počítají v korunách.

Však se také o původní zakázku nepřihlásila ani Česká pošta, která nyní zajišťuje pro SFDI distribuci papírových dálničních známek. A to v konsorciu s pražskou firmou MTX a s Autoklubem Bohemia Assistance. Státní firma neúčast zdůvodnila tím, že „nebyla schopna garantovat řádné plnění ekonomických, časových a technických podmínek zadávacího řízení“.

Podle informací z kuloárů však nabídku nepodala hlavně proto, že na přípravu bylo málo času a že se jí nelíbily ani „přemrštěné“ požadavky ohledně poskytovaných garancí (v propozicích k původní soutěži SFDI požadoval bankovní záruku ve výši půl miliardy korun).

Zda se tentokrát pošta přihlásí, se ukáže až po vypsání tendru, kdy bude jasné nové zadání.

Nervozita úředníků

Pro vládu by bylo přitom nejjednodušší, kdyby distribuci nadále dělala právě Česká pošta. V tomto duchu se v čase, kdy kauza e-vinět plnila přední stránky novin, měl dle kuloárních informací vyjádřit i premiér Andrej Babiš. Nelíbilo se mu údajně, že by kontrakt měla získat zmíněná firma Geco.

Ale v tomto případě stát nemůže udělat to, co udělal s informačním a kontrolním systémem, kdy novou zakázku za více než 300 milionů nakonec bez jakékoliv soutěže (na základě „in-house“ výjimky) v březnu svěřil státnímu podniku Cendis, jehož zakladatelem a v zásadě výhradním zákazníkem je resortní Ministerstvo dopravy. U distribuce soutěž proběhnout musí, pošta žádnou exkluzivitu dostat nemůže, přičemž přirozeně hrozí, že tendr může být napaden někým z neúspěšných uchazečů.

To by nepochybně ohrozilo, či spíše už znemožnilo včasně spuštění e-vinět a prodloužilo lepení papírových známek.

Ale právě zakázka na distribuci je ta největší a bude teď i nejvíce sledovaná. Vedení SFDI si je rizika nepochybně vědomo a právě proto úředníci, kteří si už jednou vysloužili kritiku z nejvyšších vládních míst, s vypsáním zakázky tolik váhají.

Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com