Smartwings se přejmenují na ČSA během několika dnů. Stát má ale i další podmínky, aby jim pomohl

Majitelé aerolinek Smartwings mají dát na jejich záchranu 1,6 miliardy ze svého, na půjčky za 800 milionů by mohli dostat státní záruky. Jednou z podmínek je, že se firma přejmenuje. To se podle zjištění LN má stát během několika dnů.

Mise na záchranu letecké společnosti Smartwings postupuje dál. Navzdory tomu, že shoda na její oprávněnosti nepanuje ani ve vládě. Faktem každopádně je, že vyjednavači ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) se společně s majiteli firmy posunuli k dohodě. Ta se týká zejména toho, že stát se zaručí bankám za půjčky ve výši zhruba 800 milionů korun.

Firma je nutně potřebuje, aby mohla začít dýchat. Musí například hradit splátky za letadla a také vyplácet mzdy pilotům či letuškám. „Budeme ale chtít záruku vlastníků, diskutujeme o garanci akciemi a pohledávkami,“ řekl webu Lidovky.cz ministr Havlíček, podle nějž by mohl stát dostat do zástavy až polovinu akcií leteckého dopravce.

Nový lesk staré značce

Smartwings jsou klíčovým partnerem českých cestovních kanceláří, zajišťují jim 85 procent letů do dovolenkových destinací. Za normálních okolností také provozují pravidelné linky do zhruba stovky destinací. Jenže záruku za bankovní úvěry nechce dát Havlíček jen tak. Kromě zástavy akcií má i další podmínky.

„Chceme zajistit, aby se udrželi lidé (Smartwings mají 2500 zaměstnanců – pozn. red.), aby posílila značka ČSA a aby se garantovalo, že zdroje zůstanou ve firmě (nebudou se třeba odvádět ven formou dividend – pozn. red.),“ vypočetl ministr.

Podle něj se po začátku vyjednávání s českými i čínskými majiteli, kteří drží zhruba poloviční podíly, v posledních dnech výrazně posunula. Shoda už je podle něj v tom, že se změní název celé skupiny – ze Smartwings na ČSA.

  Evropské plány na život bez ruského plynu. Spoléhání na LNG, jádro i úspory, část zemí opět pálí uhlí

„Přejmenování je domluveno, mělo by to jít v příštích dnech na obchodní rejstřík,“ uvedl Havlíček. Dojde tak k resuscitaci značky dříve státního dopravce, která dnes v rámci koncernu slouží pro některé linky a pod níž létá 13 z celkových 55 firemních letadel. Nový název se má v obchodním rejstříku objevit během několika dnů.

Celkem potřebuje koronavirem zmožený dopravce na záchranu získat zhruba 2,4 miliardy korun. Jak už bylo řečeno, 800 milionů může přitéci od bank díky státní záruce. Dalších 1,6 miliardy mají rovným dílem přisypat oba hlavní akcionáři.

Těsnou většinu akcií ve Smartwings drží firmy, za nimiž stojí manažeři Jiří Šimáně, Jaromír Šmejkal nebo Roman Vik. Necelých 50 procent má pak čínská společnost CITIC, kterou v Česku zastupuje Jaroslav Tvrdík.

Obě strany se už předminulý týden na valné hromadě domluvily na tom, že budou do Smartwings investovat z vlastních zdrojů a stát požádají o záruku na úvěr ve výši přibližně 900 milionů. To je nyní horní hranice, o níž se státem a bankami jednají (Havlíček mluví o 800 milionech). K současným rozhovorům toho ale příliš říkat nechtějí. „Nekomentuji,“ odvětil stručně současný šéf firmy Jiří Šimáně.

Nyní je třeba pro plán na poskytnutí státní záruky získat politickou podporu. Premiér Andrej Babiš (ANO) se ve věci oficiálně neangažuje, protože Šimáně patří mezi jeho známé. Nesouhlasně se minulý týden vyslovila ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Podle ní nejde o systémový krok, k jedné firmě není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům.

Hledání politické shody

Proti státní garanci za úvěr se dlouhodobě staví také opozice. „Proč by český stát měl zachraňovat firmu, která je z půlky v zahraničních rukou a některé firmy druhého majitele sídlí v daňových rájích?“ řekl například v sobotu ČT místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Mikuláš Ferjenčík (Piráti).

  Havlíček: Rada vlády pro zdravotní rizika je pro otevření obchodů

Nynější plán má podle ministra Havlíčka podporu prezidenta Miloše Zemana, ale zároveň podotýká, že nic není ještě rozhodnuto. Příští týden chce návrh představit ve sněmovně na podvýboru pro dopravu, kde se pokusí najít širší politickou shodu.

Aerolinky loni pod značkami Smartwings a ČSA vzaly na palubu 8,2 milionu cestujících. I se službami, které poskytují jiným společnostem, to pak bylo 9,6 milionu pasažérů. Podle svého vyjádření měla společnost provozní zisk 470 milionů korun. V březnu, dubnu a květnu však kvůli opatřením vlády klesly počty obsazených sedadel téměř na nulu.

Smartwings jsou klíčovým vlastníkem ČSA, drží v nich 98 procent, zbylý dílek patří České pojišťovně. Dříve byly ČSA státní, vlády se však svého podílu v dříve prodělečné firmě po roce 2010 postupně zbavovaly. Posledních 19 procent prodal stát před dvěma lety.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/smartwings-zmeni-nazev-na-csa-co-vsechno-musi-aerolinky-udelat-aby-jim-pomohl-stat.A200615_090450_ln-doprava_ele

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com