Před 50 lety byla na trh poprvé uvedena značka Bohemia Sekt, která je nejvyhledávanější značkou sektů v ČR. Stejnojmenná firma sídlící ve Starém Plzenci u Plzně loni prodala v kategorii sektů a šumivých nápojů 17,8 milionu lahví, z toho samotné značky Bohemia Sekt bylo 11,9 milionu lahví, řekl ČTK marketingový ředitel firmy Martin Fousek. Společnost Bohemia Sekt má v této kategorii zhruba sedmdesátiprocentní podíl na maloobchodním trhu ČR.
Vlajkovou lodí je Bohemia Sekt demi sec, které se ročně prodá přes sedm milionů lahví. „Bohemia Sekt demi sec je taková ikona trhu šumivých vín, každá druhá lahev sektu vypitá v ČR je právě tato značka,“ řekl Fousek.
Pod značkou Bohemia Sekt dnes firma nabízí 17 druhů alkoholických i nealkoholických sektů – druhotně kvašených takzvanou charmatovou metodou v nerezovém tanku nebo v prestižní řadě sektů kvašených přímo v lahvích. I když konzumenti jsou podle Fouska poměrně konzervativní, stále více zákazníků vyhledává různé speciality – suché sekty, růžové sekty, jednoodrůdové a další.
Poslední novinkou, kterou společnost uvedla na trh na jaře, je Bohemia Sekt Ice, který se podává na ledu, případně se snítkou máty. Od dubna se ho prodalo 600.000 lahví. „I trh nápojů podléhá módním vlnám a je potřeba uvést novinky podle vkusu konečného spotřebitele. Móda šumivých vín pod názvem ice (led) je v okolních zemích už dlouhou dobu. S příchodem letní sezony jsou spotřebitelé nastavení na tuto vlnu a akceptují novinky,“ řekl Fousek.
Podle něj se koronavirová pandemie projevila výrazným poklesem prodeje výrobků firmy v restauracích, které byly zavřené. „Na druhou stranu nárůsty v maloobchodním segmentu z našeho pohledu společnosti Bohemia Sekt vykompenzovaly ztrátu v gastronomii, takže my z pohledu meziročního srovnání jsme malinko v plusu oproti loňsku,“ shrnul Fousek.
První lahve Bohemia Sekt, s jejichž expedicí se začalo 1. září 1970, měly jednotnou cenu 29 korun. Vizuální podoba lahve se během 50 let sedmkrát změnila. Po celou dobu je spjata se zlatými prvky.
Rok 1970 přinesl více změn. Ve firmě se do té doby vyrábělo šumivé víno pouze klasickým způsobem druhotným kvašením v lahvích, v roce 1970 se zavedla charmatová metoda výroby, kdy druhotné kvašení probíhá v tlakových tancích, což umožnilo výrazně zvýšit produkci, řekl sklepmistr Josef Švéda. Ve stejném roce byl také poprvé představen světový unikát, zátka z plastu. Vlastníkem světového patentu a autorem polyethylenové zátky byl vedoucí výroby a pozdější ředitel plzeneckého provozu Rudolf Voldřich.
Výroba šumivého vína ve Starém Plzenci trvá 75 let. V roce 1944 byly zakvašeny první šarže a úplně prvním šumivým vínem byl červený sekt s názvem Black Widow, který poprvé otevřeli při osvobození města američtí vojáci. Vzápětí byla uvedena značka Chateau Radyně, což je nyní nejstarší nepřetržitě vyráběné šumivé víno v ČR. Jméno Bohemia Sekt přijala plzenecká akciová společnost až v roce 1995. Poté, co se v roce 1992 osamostatnila od Českých vinařských závodů Praha.
Zdroj: http://ctk.cz