V Calais kvůli snaze Britů se zásobit vznikla dlouhá kolona aut

archiv.ihned.cz

Snaha britských firem vytvořit si do konce roku co největší zásoby zboží z Evropské unie kvůli obavám, že se nepodaří dojednat obchodní dohodu mezi Británií a EU, způsobila ve francouzském přístavu Calais vážné dopravní problémy. Kolona nákladních aut se protáhla až na 17 kilometrů a vozy zde musejí čekat pět hodin, upozornil na svých internetových stránkách list The Guardian.

Zdroj blízký vedení regionu Hauts-de-France uvedl, že za poslední tři týdny bylo na příjezdových silnicích do francouzského přístavu a Eurotunelu, tedy podmořského tunelu spojujícího Británii a Francii, o 50 procent více těžkých nákladních aut.

„Listopad a prosinec jsou vždy rušné měsíce, ale hlavní příčinou je extrémní hromadění zásob, protože podniky se snaží dostat zboží do Británie před 1. lednem,“ uvedl zdroj. Obvykle v tuto dobu bývá na místě kolem 6000 nákladních aut, ale nyní jich je asi 9000.

Zpoždění při přepravě Lamanšským průlivem způsobují v Británii vážné problémy. Automobilky Honda a Jaguar dočasně přerušily výrobu kvůli nedostatku součástek. V pátek se ukázalo, že prodejce nábytku Ikea je zavalen stížnostmi kvůli tomu, co nazval „provozními problémy“, protože balíky s jeho nábytkem určeným k sestavení uvázly v ucpaných přístavech.

Provozovatel tunelu, společnost Eurotunnel, uvedla, že zpoždění na britské straně zřejmě bude pokračovat i další tři týdny. Jeho nejhorší scénář pro případ, že nebude uzavřena obchodní dohoda, počítá s frontou až 7000 nákladních aut v Kentu.

V pátek britský premiér Boris Johnson a zástupci EU varovali, že je nepravděpodobné, že se do neděle podaří uzavřít obchodní dohodu.

Představitelé regionu Hauts-de-France se připravují na přetížení dopravy již od první hrozby neuzavření obchodní dohody v roce 2018. V té době úřady počítaly, že fronty na obou stranách mohou být dlouhé až 27 kilometrů. Takže současná situace může být v některých oblastech považována za úspěch, uvedl The Guardian.

  Forbes: Putin možná právě dostal zelenou k intervenci v Bělorusku

Snaha firem zásobit se vychází i z toho, že ať se podaří uzavřít dohodu, nebo ne, budou zavedeny celní, regulační a zemědělsko-potravinářské kontroly, protože Británie opustí jednotný trh. Další problémy v dopravě v Kentu by mohl tento víkend působit plánovaný test Operace Brock, který má otestovat pohotovostní plán provozu v případě, že se nepodaří uzavřít obchodní dohodu.

Británie opustila evropský blok v lednu a přechodné období, kdy se stále řídí stejnými pravidly jako v době svého členství, skončí poslední den letošního roku. Obě strany mají již větší část textu budoucí dohody o obchodních vztazích i dalších oblastech spolupráce hotovou, stále se však přou o rybolovná práva, pravidla hospodářské soutěže a o to, jak budou řešeny případné vzájemné spory.

Pokud nepřekonají rozpory při vyjednávání v několika nejbližších dnech, aby případnou dohodu mohly do konce prosince schválit parlamenty, začnou od ledna unijní státy obchodovat s Británií se cly a kvótami podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO).

Autor: ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com