Co s prázdnými kancelářemi? Většině lidí se práce z domova líbí

Přibývá zaměstnanců, kteří si jednou dvakrát do týdne odskočí od práce z domova do kanceláře. Proto se firmy zatím svých budov nezbavují, ale spíše přemýšlejí, jak na jejich provozu netratit.

Ticho. Nikde nikdo… Dříve se tento pohled naskytl snad jen uklízečkám, které večer procházely s vysavači mezi prázdnými židlemi. Přibývá pracovišť, kam zaměstnanci nevkročili už měsíce. Na pracovních stolech jim rostou květiny, v kuchyňce teče teplá i studená, všude je vytopeno, a přece tam nikdo nechodí…

„Před Vánocemi jsem si odnesla domů i fialky, které jsem měla na stole. Uvědomila jsem si, že do kanceláře chodím hlavně kvůli zalévání,“ říká Denisa, administrativní pracovnice banky, ta už od jara pracuje z domova.

Jen o pár bloků dál sídlí jazyková škola. Kvůli pandemii přesunula veškeré svoje kurzy na internet a učebny ztichly. Než se do nich studenti zase vrátí, pomůžou jiným. A zároveň si na sebe vydělají. Majitelka společnosti oslovila jiné firmy a živnostníky, aby si jejich kanceláře i s prezentační technikou a recepcí pronajali.

„Využili jsme toho, že zde máme kancelářské zázemí a můžeme nabídnout různě velké místnosti, které se liší nejen vzhledem, ale také uspořádáním. Přijdou si tak na své jak jednotlivci, tak menší firmy, které hledají nové prostory. Sami všechny prostory nevyužijeme, ale věříme, že mnoho lidí bude chtít změnu a místo toho, aby neustále pracovali z domu, přijdou k nám,“ říká majitelka jazykovky Lucie Bold.

Už nikdy jako předtím

Lidem se práce z domova líbí. Z průzkumu asociace ABSL, která sdružuje poskytovatele zákaznických, podnikových a IT služeb, vyplývá, že i do budoucna chtějí více než půl pracovní doby z domu pracovat čtyři z pěti zaměstnanců.

Háček je právě v té polovině. Lidem se nechce docházet každodenně do práce, ale na druhé straně si nedovedou představit, že nebudou vůbec nikam chodit a pracovat pouze doma.

  Den v byznysu. Vzkaz od guvernéra Rusnoka: Vydržte do roku 2022

„Z průzkumu vyplynul jednoznačný trend, že flexibilita a hybridní model práce již zůstane nedílnou součástí pracovního prostředí. Kombinace práce z domova, z firemní kanceláře či z jiného alternativního místa, například coworkingového prostoru, změní podobu a funkci samotných kanceláří,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL.

Pohodlí, pružnost pronajímání, ale také poloha či vybavení kanceláře teď bude pro zájemce stěžejní. Podle společnosti Colliers, která radí v oblasti nemovitostí, se do kanceláře nejméně rádi vracejí zaměstnanci, kteří pracovali v openspacech. Firmy tak zvažují zcela nové uspořádání pracovišť. Na výběr je hned několik variant.

„Jednou z možností je model Hub & Spoke, kdy firma zmenší velikost hlavní kanceláře a doplní ji menšími prostory v různých lokalitách stejného města nebo i regionů. Kanceláře v několika lokalitách provozuje mnoho velkých firem už dnes, doposud však jednotlivé prostory byly určeny pouze pro jedno konkrétní oddělení, nikoliv pro všechny zaměstnance firmy,“ říká Jana Vlková z Colliers. Podle ní stačí málo – regionální kanceláře stačí přebudovat na jakési interní coworky, kde může pracovat kterýkoli zaměstnanec dané firmy.

Další alternativou je podle Jany Vlkové model Flex & Core. V tomto případě hlavní kancelář firmy nabízí velice kvalitní designové a technologicky vybavené sdílené interní pracovní prostředí s členstvím v jednom nebo více coworkingových centrech. „Tento model je vhodný zejména pro firmy, kterým se dynamicky mění počet zaměstnanců a spolu s tím i potřebná kapacita kanceláří,“ nabízí řešení Jana Vlková.

Můj stůl, tvůj stůl

Ty, kteří se budou díky změnám vracet do designové kanceláře, ale čeká jedno překvapení. Zřejmě tam nenajdou svůj stůl.

„Jednou ze změn viditelných již dnes je nárůst počtu sdílených pracovních míst. V době předcovidové byly určeny sotva pro pětinu zaměstnanců kanceláří, v době pocovidové to bude 45 procent,“ míní Jonathan Appleton. To znamená, že stůl bude toho, kdo ho zrovna bude potřebovat.

  Bod zlomu pro normální cestování. IATA chystá očkovací e-pasy pro vstup do letadel

„Nedokážu si zatím představit, že nemám svůj stůl, kde je na určitém místě kalendář, hrnek s čajem, záznamník, kytka… Ale za poslední měsíce jsme se museli přizpůsobit tolika změnám, že určitě půjde i to,“ myslí si asistentka Denisa.

Kdo dřív přijde…

Coworkingovým centrům v Česku se začalo dařit už loni, ke konci první vlny pandemie. Lidé, kteří hledali klid na práci, ale také potřebné technologie či inspiraci u kolegů, je našli v kreativních kancelářích ve všech větších městech.

„O coworkingová místa je vyšší zájem zejména z řad zaměstnanců firem s povinným home office. Doba uzavření je dlouhá a v domácnostech mladých rodin s dětmi nemají zaměstnanci profesionální a klidné místo pro svou práci. Ceny pro klienty jsme nechali, ale upravili jsme prostory tak, aby respektovaly všechna hygienická opatření a zároveň umožnily větší dostupnost pracovních míst,“ představuje Cowo Brno Alexandra Ruberová. Do brněnského coworku si zajdou nejčastěji na dva dny v týdnu, zbytek stráví při práci doma.

Stejně flexibilní ve službách se snaží být i firmy, které nyní zbůhdarma vytápějí vlastní prázdné kanceláře. V jazykové škole Confucius nabízí pronájem třeba jen na hodinku, ale také možnost zařídit si tam sídlo společnosti.

„Zájemci si mohou vybrat ze sedmi různě velkých kanceláří, k dispozici jsou i překladatelské a tlumočnické služby, tiskárna nebo kopírka, recepce funguje od osmi ráno do osmi večer,“ vyjmenovává Lucie Bold.

Práce v kanceláři může mít ale i luxusnější podobu, se službami na pomezí hotelu a bytu. „Loni tvořili naši klientelu v podstatě pouze živnostníci a firmy, kteří se ubytovali kvůli schůzkám nebo chtěli změnit pracovní prostředí. Nyní stejně jako hotely nemůžeme mít zcela otevřeno, ale i přesto u nás stále podnikatelé hledají klidné útočiště pro svoji práci,“ uvádí Tomáš Wildt ze společnosti Vihorev Investments, která provozuje servisované apartmány pod značkou Honest apartments.

  Praha plánuje mýto za vjezd do města, chybí infrastruktura i legislativa

Podle něj bude zájem o coworking a sdílené kanceláře růst i nadále. „Lidé totiž nevydrží celou dobu sedět doma,“ uvažuje Tomáš Wildt.

Podobný nápad měl i majitel bistra v přízemí čtyřpatrové kancelářské budovy v Brně. Kvůli dlouhodobé uzavírce odešel nájemník restaurace. Majitel budovy se rozhodl, že bistro už dále pronajímat nebude a namísto toho prostor změní na další kancelářské místnosti. „I za cenu nákladů na přebudování prostoru je to ekonomicky jistější než se snažit získat nového nájemníka pro provoz restauračního provozu,“ dodává Jakub Hrbáč z RE/MAX G8.

Zdroj: https://www.idnes.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *