Orlando Bloom u Berounky, Gosling v centru Prahy. Do Česka je lákají miliony

seznamzpravy.cz

Zahraniční štáby si v Česku podávají dveře, a to i v době postcovidové. Letos by tu mohly utratit stejně jako v roce 2019 – tedy asi devět miliard korun.

Do Česka lákají zahraniční filmaře tři věci – filmové pobídky, infrastruktura a lokace. A platí jednoduchá rovnice. „800 milionů ročně přitáhne zahraniční kapitál za 5 miliard korun,“ říká Pavlína Žipková z Czech Film Commission, oddělení Státního fondu kinematografie, které propaguje Českou republiku jako atraktivní filmovou destinaci. Zároveň upozorňuje na to, že současná výše pobídek přestává vysoké poptávce stačit, a Česko tak přichází o peníze.

700 milionů za 17 dnů

Mezi ty nejdražší projekty natáčené v Česku aktuálně patří produkce Netflixu The Gray Man s Ryanem Goslingem s rozpočtem 6 miliard korun. „Jde o projekt, který se točil ve více zemích včetně mateřského Hollywoodu. U nás podle předběžných čísel utratil 700 milionů korun, a to za pouhých 17 natáčecích dnů, kterým samozřejmě předcházela dlouhá a nákladná příprava,“ dodává Žipková.

Rozpočet ovlivňuje hned několik faktorů – kostýmy, lokace nebo i hvězdné obsazení a také fakt, jestli jde o seriál, nebo film. „Točí se seriály, jejichž nákladná natáčení jedné řady jsou rozložená třeba do půl roku a více. Tedy finančně stojí tolik, co by stálo několik filmů,“ říká Žipková s tím, že některé projekty se u nás točí celé. Letos je to například pokračování seriálů Wheel of Time a Carnival Row, filmy Na západní frontě klid, White Bird a další.

Rekordmanem v utrácení v Česku je v tomto případě seriál Carnival Row s Orlandem Bloomem, který si z natáčení odskočil zaplavat do Berounky a nasdílel to na své sítě. Tvůrci seriálu tu utratili jen za první dvě řady přes tři miliardy korun a další peníze stojí produkci právě probíhající natáčení.

České kostýmy, čeští filmaři, čeští herci

A za co přesně tu zahraniční produkce utrácí peníze? „Kolem 60 procent výrobních rozpočtů jde mimo filmové profese: Jde o bezpočet služeb v oblasti scénografie, stavební materiály na výrobu kulis, šijí se kostýmy, vyrábějí se rekvizity, které zaměstnají desítky rukodělných profesí, filmaři odebírají energie, využívají dopravu, bydlí v hotelech, najímají si cateringové služby. Filmový štáb na zahraničním projektu je obrovské těleso, které čítá stovky lidí,“ popisuje Žipková s tím, že například na Wheel of Time pracuje 600 lidí a z toho jen 80 je ze zahraničí.

„Poslední léta se opravdu daří, že se Češi objevují i na vedoucích pozicích, jsme inovativní a kreativní,“ dodává Žipková.

Jak ale upozorňují čeští filmaři, právě častá přítomnost zahraničních produkcí v Česku zvedá ceny. „Točí se jich tolik, že lidé, kteří pracují u filmu, si mohou říct o víc peněz. Zároveň se neuvěřitelně zlepšují. Mají návyky západních filmů, což pociťuji každým rokem. Vlastně mi začínají říkat, že takhle se to nedělá…. Zároveň si ale řeknou víc peněz. Když chci ty nejšpičkovější lidi, tak většinou už je to natolik drahé, že si to nemohu dovolit,“ říká režisér a producent David Ondříček.

Praha zahraje i Paříž

V Česku se netočí jenom záběry snímků, jejichž děj se odehrává v Česku. „Česká města v zahraničních filmech hrají Paříž, Berlín, Moskvu, Curych a celou řadu dalších světových míst,“ dodává Žipková.

A netočí se rozhodně jen v Praze – například německo-kanadský seriál The Defeated který teď uvádí Netflix a který se kompletně natáčel v České republice, se točil v Karlových Varech, Doksech, Ploskovicích či na Slapech. I tady většinu štábu tvořili čeští filmaři a zahraniční produkce natáčela na lokacích po celé republice a utratila tu 635 milionů korun.

Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/

  Kdo může po volbách vládnout Česku? Prozkoumali jsme možné koalice

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *