Nechutná a zdraví ohrožující. Rektor píše kvůli „brutální“ kampani Vojtěchovi

Ministerstvo zdravotnictví chce zatřást lidmi, kteří odmítají očkování proti covidu, tím, že jim v kampani ukazuje reálné fotky z covidových JIP. Už ale sklízí první kritiku. Rektor ČVUT kampaň označil za nechutnou a žádá stažení.

Nechutná a pobuřující. Tak označil novou kampaň na podporu očkování rektor ČVUT Vojtěch Petráček v otevřeném dopisu ministrovi zdravotnictví Adamu Vojtěchovi (za ANO). V dopise ho žádá, aby kampaň okamžitě zastavil.

„Každý z nás, kdo je vybaven empatií a citem pro bolest druhých, bude při pohledu na kruté snímky z ARO trpět. U mnohých vyvolá tato stresová expozice posttraumatické stresové poruchy či deprese. Tato kampaň uškodí plošně naší společnosti a jako motivace nezapůsobí,“ napsal rektor Vojtěchovi.

Ten zatím jeho otevřený dopis nechal bez odpovědi. Podle mluvčího Daniela Köppla ještě dopis na ministerstvu nečetli. Až se s ním seznámí, nebude mít prý ministr problém se s rektorem sejít a o tématu si pohovořit. „Chtěli jsme, aby si lidé uvědomili, že to není žádná pohádka, ale že to je realita té JIPky,“ vysvětluje.

Přímočarost kampaně si pochvaloval i předseda vlády Andrej Babiš (ANO). „Bude brutální,“ avizoval už koncem minulého týdne. Brutalitou myslel právě reálné fotografie z covidových JIPek, které rektora Petráčka rozezlily.

Mluvčí potvrzuje, že se jedná o reálné fotky pořízené na jednotkách intenzivní péče. Podle registru smluv je ministerstvo koupilo od fotografa Lukáše Bíby z vydavatelství Economia. Jeho fotografie z druhé a třetí vlny covidu jsou nominovány v soutěži Czech press foto 2021.

„Jsou udělány tak, aby nebyla možná identifikace, prošlo to několikafázovou kontrolou,“ ujišťuje Köppl. U některých fotografií má podle něj ministerstvo i souhlas k použití přímo od pacientů nebo jejich rodinných příslušníků.

Rektorovi ale vadí i doprovodná hesla u fotografií jako například „Měl svou pravdu“ nebo „Uvěřil dezinformacím“. „Jak můžete vědět, že zemřelý neměl dobrý důvod, proč nebyl očkován, jak můžete spojit vaše hesla, která jej odsuzují, s nešťastným osudem, který neznáte. Pane ministře, je to nechutné!“

  Amnesty International kritizuje v ČR diskriminaci Ukrajinců a zbraně pro Izrael

Rektor ministrovi doporučuje, aby se raději jeho tým zamyslel nad tím, proč se někteří nechtějí očkovat a nabídl jim pomocnou ruku a možnou cestu, například nabídkou hrazení testu protilátek a buněčné imunity. „Víte přeci, že ti z nás, kdo nemoc prodělali, jsou chráněni lépe než očkovaní před těžkým průběhem a hospitalizací! Mnozí mohou cítit obavu před očkováním, protože se obávají reakce při vysokých hodnotách protilátek,“ upozorňuje Petráček.

Odborníci: Kdo strach měl, už se očkoval

Zatímco na předchozích kampaních s Tečkou spolupracovalo ministerstvo s mediálními agenturami, současná kampaň je z jeho dílny.

Podle odbornice na marketing Terezy Klabíkové Rábové z Fakulty sociálních věd UK je s takovými varujícími reklamami potřeba nakládat velmi opatrně a s rozmyslem. „Na dobře zvolenou skupinu mohou fungovat, ale ostatní naopak ještě víc odradí,“ říká a odkazuje zejména na lidi, kterým vadí jakákoliv forma nátlaku.

Současnou ministerskou kampaň dává do souvislosti třeba s naturalistickými obrázky na cigaretových krabičkách. Ty zobrazují třeba rakovinu plic, zničené zuby, ale třeba i člověka po infarktu, který leží na JIP. „Lidé, kteří si cigarety chtějí koupit, ty obrázky neodradí.“

Podobně to vidí i marketér a spolumajitel agentury a priori Erik Šidlák. „Drtivou většinu lidí, kteří se očkovat nenechali, nepřesvědčí strach o zdraví. Ti, kteří strach měli, už se očkovat nechali. Neočkovaná skupina se obrázky z JIPek podle mého nenechá vyděsit,“ míní.

Lidi, kteří se zatím nenaočkovali z lenosti nebo že to nepokládali za důležité, podle něj může popostrčit spíš opatření typu zpoplatněných testů. „A na skupinu odpíračů už je marketing krátký,“ dodává.

Podle Klabíkové Rábové udělalo Ministerstvo zdravotnictví chybu i v tom, že jde už o několikátou kampaň v řadě. A že kampaně nic de facto nepropojuje. „Adresát je už zmatený, protože každá kampaň je jiná. A taky všechny přišly pozdě,“ upozorňuje na fakt, že ministerstvo začalo očkování propagovat až ve chvíli, kdy už se v Česku očkovalo a kdy už byla naplno rozjetá i dezinformační scéna, jíž mnozí lidé podlehli.

  V Praze pobodal muž dvě ženy. Policie ho postřelila, zraněním podlehl

Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com