Téměř o všechny dávky bude do voleb 2025 možné žádat digitálně

Téměř o všechny dávky a podpory bude možné do konce volebního období na podzim 2025 žádat digitálně. V příštím roce budou moci lidé přes internet začít podávat žádosti o podporu v nezaměstnanosti, příspěvky na péči, dávky pro postižené či novou dávku, která po reformě nahradí čtyři dosavadní příspěvky. Novinářům to dnes řekl ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL). Elektronické žádosti začal resort zavádět před rokem. Teď je možné on-line žádat o rodičovskou, příspěvek na bydlení, přídavek na dítě a důchod. Podle Jurečky si je jen přes mobil, tablet či počítač bez návštěvy úřadů vyřídilo dosud 182.000 lidí.

„Za rok jsme výrazně nad tím, co jsme očekávali jako minimální hodnoty. Skvělý posun je v tom, že máme 182.000 lidí, kteří na úřad už vůbec nemuseli přijít,“ uvedl Jurečka.

Od loňského srpna je možné elektronicky žádat o rodičovskou a od prosince o příspěvek na bydlení, přídavek na dítě a penzi. Digitálně dorazily téměř tři pětiny žádostí o rodičovskou, přes dvě pětiny o příspěvek na bydlení, bezmála dvě pětiny o dětské přídavky a sedm procent žádostí o starobní důchod. Jurečka podotkl, že víc využívají on-line systém lidé v Praze a Brně. Sociální správa dostala v hlavním městě elektronicky téměř pětinu žádostí o starobní penzi.

Podle ministerského harmonogramu by mělo být od ledna na dálku možné zapsání do evidence uchazečů o práci a žádání o podporu v nezaměstnanosti. Od května příštího roku by se měla digitalizovat agenda dětských skupin. Od července se má zavést nová dávka, která nahradí čtyři dosavadní příspěvky. Také její vyřizování má být digitální. Od pololetí se spustí takzvané jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Elektronicky budou úřadům a státu poskytovat údaje o zaměstnancích a jejich výdělcích. Od září 2025 by pak lidé mohli přes aplikaci žádat o příspěvky na péči a dávky pro postižené na mobilitu či pomůcky.

  Zrušení kojeneckých ústavů nebude problém. Klíč je v úřednících na kraji, myslí si Richterová

„U všech věcí je rozjetý legislativní proces. Stane se to v průběhu příštích 12 měsíců. Na konci funkčního období nebude muset 95 procent klientů chodit na úřady… Cíl je dostat se prakticky až na nějaké drobnosti na sto procent. Člověk, když nebude chtít na úřad chodit, tak nebude muset,“ řekl Jurečka. Dál bude ale možné podat žádosti i přímo v úřadech s asistencí pracovníků.

Formuláře budou žadatelé vyplňovat přes aplikace na portálu Jenda. Přihlásí se do něj s pomocí elektronické identity, tedy třeba té bankovní. Zadávat by měli jen údaje, které úřady nemohou získat z jiných databází a registrů, uvedli zástupci resortu. Podle šéfa ministerského odboru IT Karla Trpkoše dokládaných informací ubývá pro domácnosti i zaměstnavatele. JMHZ nahrazuje zhruba 30 ze 64 formulářů, řekl Trpkoš. Digitalizuje se postupně i zpracování, potřeba není tolik úředníků. V úřadech práce by ale měli zůstat, zaměří se na poradenství a práci s klienty.

Ministerstvo v minulých volebních obdobích sklízelo ostrou kritiku za nefunkční informační systémy. V posledním roce digitalizaci výrazně zrychlilo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com