Incident v Finském zálivu, kdy estonské námořnictvo čelilo provokaci tankeru JAGUAR plujícího pod gabonskou vlajkou, odhaluje novou úroveň hybridní války ze strany Ruska. Tentokrát Moskva přešla od taktiky „testování hranic“ k přímé provokaci – a to ve chvíli, kdy NATO řeší zranitelnost svého severovýchodního křídla.
Co se stalo
V úterý večer estonské námořnictvo monitorovalo tanker JAGUAR, podezřelý z příslušnosti ke „stínové flotile“ – síti civilních lodí využívaných k obcházení sankcí na vývoz ruské ropy. Podle estonských úřadů se plavidlo pohybovalo nebezpečně blízko kritické infrastruktury, konkrétně podmořského energetického kabelu Estlink mezi Estonskem a Finskem.
Estonská strana se rozhodla loď sledovat, nikoliv však zadržet. Nicméně podle ruských zdrojů a dezinformačních kanálů na Telegramu se tanker pokusil o únik a na jeho „obranu“ údajně vzlétla ruská stíhačka Su-35. Krátce poté došlo i k narušení estonského vzdušného prostoru ruským vojenským letounem.
Tanker jako nástroj nátlaku
Na první pohled se může jednat o izolovaný incident. Ve skutečnosti však JAGUAR není první lodí tohoto typu. V dubnu Estonsko zadrželo obdobné plavidlo, a Německo v lednu dokonce donutilo jiný tanker k odtažení ze svých vod. Evropská unie nyní zvažuje další sankční balíček právě proti tzv. stínové flotile.
Ruská reakce je výmluvná. Tajemník bezpečnostní rady Nikolaj Patrušev pohrozil, že ochranu těchto lodí převezme ruské námořnictvo. Jinými slovy – Moskva naznačuje, že civilní tankery mohou být novým nástrojem vojenské přítomnosti na moři.
Proč právě Estonsko?
Estonsko je jednou z nejaktivnějších zemí v podpoře Ukrajiny. Intenzivně modernizuje obranu, plně se účastní operací NATO a je geograficky i strategicky vystaveno tlaku z východu. Z pohledu Moskvy jde o „ideální cíl“ – malý stát v první linii, kde může Rusko testovat západní reakce, šířit narativ o „západním pirátství“ a zároveň předstírat obrannou pozici.
Výzva pro celý alianční systém
Estonský ministr vnitra Igor Taro přiznal, že země nemá dostatečné kapacity na plné monitorování mořského a vzdušného prostoru. To ale není jen estonský problém. Pokud jediný ruský tanker dokáže zkomplikovat akce námořních sil členského státu NATO, znamená to, že Rusko objevilo další slabé místo v bezpečnostní architektuře regionu.
Dnešní incident s manévrujícím tankerem se zítra může stát ozbrojeným střetem.
Občanská loď jako zbraň
Rusko systematicky stírá hranice mezi civilním a vojenským. Tankery, které vypadají jako obchodní plavidla, jsou ve skutečnosti součástí geopolitické strategie. Místo torpéd se používají lodě s neutrální vlajkou a ruským posláním.
Jde o nový způsob vedení války – bez vyhlášení, bez výstřelů, ale s jasným strategickým záměrem.
Co bude dál?
Pobaltské státy – Estonsko, Lotyšsko a Litva – jsou z ruského pohledu stále více vnímány jako „měkké cíle“, na kterých lze zkoušet hybridní taktiky, stupňovat tlak na NATO a současně posilovat domácí obraz Západu jako nepřítele.
A zatímco aliance hledá proporční odpovědi, Rusko využívá právě tuto zdrženlivost jako prostor pro další kroky.
Válka nemusí začínat tanky. Může začít tankery. A Rusko už ji de facto vede – na svých podmínkách, v neutrálních vodách a pod cizími vlajkami.
Autor: Franz Hoffman