RegioJet vyřazuje spací vozy rakouského typu

Společnost RegioJet od dnešního dne vyřazuje z provozu všech 13 spacích vagonů rakouského typu, které vlastní. Důvodem jsou konstrukční nedostatky, které se projevily při nehodě v Pardubicích i dříve při nehodě v Rakousku a o nichž dosud společnost nevěděla. Firma RegioJet o tom dnes informovala ČTK v tiskové zprávě. Majitel RogioJetu Radim Jančura v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že v pondělí odešle doporučení pro stažení všech vozů tohoto typu v celé EU. Při nehodě se ve středu kolem 23:00 v Pardubicích srazil v místě rychlík RegioJetu a nákladní vlak ČD Cargo. Nepřežily dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, dalších 27 lidí bylo zraněno.

„Dnes jsme zjistili, že lůžkový vůz ÖBB stejného typu od stejného výrobce byl při banální nehodě v roce 2018 v Salzburgu poškozen identickým způsobem, tedy zlomením rámu vozu mezi prvním a druhým kupé. Zlomení rámu bylo příčinou toho, že se při nehodě v Pardubicích zcela zlomil vůz a je i příčinou obětí na životech. Toto zjištění vedlo Regiojet k rozhodnutí definitivně vyřadit všech 13 vozů z provozu, i přesto, že jsou identické vozy provozovaný jinými společnostmi,“ uvedla společnost.

Doplnila, že nehoda v rakouském Salzburgu se stala při pouhém posunování vozů, i tak se při ní zranilo 54 lidí. „Tato opakovaná zkušenost nás vedla k rozhodnutí provést důkladné šetření a na základě principu předběžné opatrnosti následně vyřadit tyto vozy z provozu z důvodu podezření na závažný konstrukční nedostatek,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

V rozhovoru pro server Seznam Zprávy uvedl, že v pondělí pošle RegioJet hlášení na Evropskou železniční agenturu s doporučením, aby byly z provozu staženy všechny vozy v Evropské unii. Nehoda v Pardubicích byla podle něj horší než ta v Salzburgu z roku 2018 kvůli větší rychlosti a hmotnosti vlaku. „V Pardubicích byla destrukce větší, neboť kvůli hmotnosti vlaku a vyšší rychlosti byla pohybová energie 30 až 50krát vyšší než v Salzburgu. Toto zlomení se v Pardubicích projevilo pouze u tohoto typu vozu, jiné typy se jeví v pořádku,“ uvedl Jančura.

  Sázející z Prahy vyhrál ve Sportce přes 93 milionů

Vlaky, do nichž byly spací vagony rakouského typu zařazené, vybaví RegioJet jinými vozy. Zatím firmě chybí šest spacích vozů, dočasně je nahradí sedačkami, postupně bude doplňovat lůžka.

Při nehodě v Pardubicích rychlík podle zjištění Drážní inspekce minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje, vyšetřování potrvá několik měsíců. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.

Srážka v Pardubicích je nejtragičtějším čelním střetem dvou vlaků v Česku za posledních téměř 30 let. Většina lidí, které po střetu vlaků přivezly sanitky do nemocnic, byla propuštěná ve čtvrtek. Při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny. Po pátku podle očekávání nemocnic měli zůstat hospitalizovaní dva ze zraněných. Nákladní vlak převážel žíravý a vysoce hořlavý karbid vápenatý, ve vagonech poškozených srážkou ale chemikálie nebyla.

ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com