Výběr mýta na českých dálnicích a silnicích dál roste, v únoru stoupl meziročně o 11,6 procenta na více než 1,08 miliardy korun. K růstu přispělo především letošní zavedení poplatků za hluk z provozu a za znečištění ovzduší. Informoval o tom dnes správce mýtného systému, společnost CzechToll. Provoz nákladních aut vzrostl i oproti lednu.
Nové sazby mýta prodražily dopravu nákladním společnostem a měly by letos zvýšit výběry mýta na odhadovaných 12,6 miliardy Kč, což by bylo o 1,6 miliardy více než v předkrizovém roce 2019. Loni dopravci na mýtném zaplatili přes 11,5 miliardy Kč, což bylo meziročně o 5,24 procenta více.
Na dálnicích v únoru kamiony projely na mýtném přes 964 milionů korun, na silnicích první třídy pak dalších více než 122 milionů korun. V obou případech jde i přes nižší počet pracovních únorových dnů o vyšší čísla než v lednu. Tehdy dopravci na mýtném zaplatili celkem 1,07 miliardy korun. I tehdy přitom výběr mýta po zavedení nových poplatků meziročně vzrostl dvouciferným tempem.
Do mýtného systému bylo ke konci ledna zaregistrováno takřka 559.000 vozidel, ke kterým si dopravci vyzvedli 476.000 palubních jednotek.
O změnách sazeb mýta rozhodla vláda loni na podzim. Výše poplatků se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění pak je klíčová také emisní norma vozu. Poplatek tak stoupá spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav, naopak se stoupající normou poplatek klesá, u vyšší emisní normy než EURO VI je pak nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav. Současně se změnou mýtných sazeb od letoška fungují novinky ve výpočtu slev na mýtném, o které mohou dopravci požádat.
Peníze z mýta navíc by podle ministerstva dopravy měly být určeny pro omezení negativních dopadů silniční dopravy na obyvatele, kteří v okolí komunikací žijí. Typickým příkladem je výstavba protihlukových stěn.
Mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od předloňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll.
Autor: ČTK