Selhání patriarchy ruské pravoslavné církve Cyrila v Ammánu

Ruská církev nedokázala vytlačit ekumenický patriarchát z pozice „první mezi rovnými“. Pouze tři hlavy jiných pravoslavných církví se v Ammanu (Jordán) setkaly s hlavou ruské pravoslavné církve Cyrilem. To znamená, že Moskva přeceňovala svůj vliv na pravoslavný svět.

CO se stalo. Ruská pravoslavná církev se od listopadu loňského roku různými způsoby snažila shromáždit své satelity pro setkání v jordánském Ammánu, počítajíc s přítomností alespoň poloviny církví. Nakonec však dorazili pouze čtyři z 15: patriarcha Jeruzalmský Theofilus, jehož ruce uspořádaly setkání, srbský patriarcha Irenaeus, metropolita českých zemí a Slovenska Rostislav a samotný šéf ruské pravoslavné církve. Dva další církve, rumunský a polský, poslali zástupce do Ammánu.

„ROC doufala v mnohem větší počet účastníků мAmmánu,“ řekl doktor filozofie LIGA.net, Archimandrite Kirill Govorun. Církve jeden za druhým odmítly jít, což jasně uvádí: shromažďovat taková shromáždění je výsadou ekumenického patriarchátu, a nikoli Cyrila. „Chystá se rozdělit. Chce být první. Nikdy nebude první,“ prohlásil kyperský arcibiskup Kristus.

Ti, kteří přijeli do Ammánu, kromě prokázání své blízkosti k ruské pravoslavné církvi měli také osobní zájmy. Setkání například diskutovalo o situaci církvi v Makedonii a Černé Hoře, což je pro Srbsko velmi bolestivé téma. Jeruzalémská církev použila jeden z odstavců komuniké, aby zdůraznila vděčnost jordánskému králu za „usnadnění mezináboženského dialogu“.

Ruská pravoslavná církev uvedla, že nepřítomnost vůdců církví nebyla překážkou: nechodili do krétské katedrály, kterou v roce 2016 svolali Konstantinopole. To je částečně pravda: odešlo 10 ze 14 kapitol. Ale stále většina.

PROČ JE TO DŮLEŽITÉ. Hlavním úkolem ruské pravoslavné církve na setkání v Ammánu bylo odsoudit tomos pro PCU; dát dohromady koalici proti Konstantinopoli; přenést ekumenický patriarchát do Moskvy. Účast více církevních vůdců by tomuto setkání přinesla větší váhu. Dříve teolog Ilya Bey řekl LIGA.net: „Budou vyfukovat tváře a nazývají se největším místním kostelem na světě, nejbohatším a nejnezávislejším, aby prohlásili, že jsou první.“

  Ruské síly opět zaútočily na přístav v Oděské oblasti

Vedoucí zahraničních vztahů ROC Hilarion před schůzí poskytl ruskému Interfaxu odvážný rozhovor. Věří, že Konstantinopole „napadly hranice druhých“ (což znamená Ukrajina), začaly překreslovat hranice církví a „dávat autocefalii všem“.

Patriarcha Bartholomew svědčil, že se tím nehodlá smířit. Patriarchovi Theofilusovi napsal nejméně dva dopisy, oba tvrdým tónem: „Nemůžeme pochopit, jak si nevšimnete ani ignorovat rozsah negativních důsledků této iniciativy.“ Druhý dopis byl vydán v předvečer schůzky, 25. února.

Je to velmi zajímavý dokument, řekl Govorun. Každá věta a každé slovo je kalibrováno. Je vidět, že text byl pečlivě vypracován, a to nejen hierarchové, ale také vědci. Z dopisu vyplývá, že setkání v Ammánu neodpovídá žádnému ze známých kanonických formátů. „Je to v duchu doby, můžeme mluvit o hybriditě Ammanova fóra,“ řekl.

První výsledek schůzky v Ammánu: rozdělení neprošlo. „A to bylo pochopitelné předem. Když žadna církev kvůli autocephaliím nepřerušila vztahy s Konstantinopoli, kromě samotné Moskvy. Jiné církve nepřijmou radikální kroky. Mohou být naštvaně na rétorické úrovni, ale to neznamená skutečné rozdělení.“ – náboženský učenec Gorevoy hovoří o výsledcích setkání.

Druhý výsledek: byla identifikována koalice ROC. Kromě těch, kteří byli skutečně přítomni na setkání Srbska, České republiky a Jeruzaléma, zahrnuje Gorevoy patriarchu Antiochie, který obecně podporuje politiku ruské pravoslavné církve, ale kvůli konfliktu s Jeruzalémem nepřijel.

CO DALŠÍ. Koncem středy, večer bylo zveřejněno komuniké ze schůzky. Rusko nepřistoupilo k maximálnímu plánu, podle kterého účastníci otevřeně odsoudili Bartholomewa za tomos PCU. „První dojem ze čtení: je to docela kompromis a umožňuje odlišnou interpretaci událostí v pravoslavném světě,“ řekl Archimandrite Govorun.

Z pozitivního. První závěr: Komuniké říká, že se schizma v pravoslavném světě blíží, ale nyní tomu tak není. Druhý závěr: nikde, Govorun zdůrazňuje, že Konstantinopole nemělo právo dávat tomosům Ukrajinské pravoslavné církve. Nikde se také neuvádí, že Konstantinopole nemá vůbec žádná práva na výsady, které používá. Zdůrazňuje se role ekumenického patriarchátu jako první ze všech církví. Moskva to podepsala, navzdory přerušení vztahů s Konstantinopoli.

  Morawiecki prý zrušil cestu do Maďarska kvůli přítomnosti Babiše a sporu o Turów

Negativně. „Myslím, že to samozřejmě bylo naléhání Moskvy – otevřít otázku autocefalie PCU,“ řekl Govorun. To znamená, že z pohledu Konstantinopole je tato otázka již dlouho uzavřena: byla vydán tomos, a o autocefalii nejsou žádné otázky. Moskva se v komunikě snaží dospět k závěru, že se nejedná o konečné rozhodnutí, a proces autocefalie není dokončen, je tedy třeba o něm dále diskutovat.

Forma samotného setkání, bez účasti Konstantinopole a většiny pravoslavných církví na světě, však není pro nic závazná. „Toto komuniké je jen prohlášení. Ani polovina církví nepodepsala, ale o něco více než třetina (pokud počítáte Rumunsko a Polsko),“ poznamenal Gorevoy.

PCU prohlásil, že pokud pro účastníky setkání v Ammánu není autocefalie ukrajinské církve prázdnou řečí, pak sama PCU vyzyvala k dialogu více než jednou. Pokud je skutečným cílem ruské pravoslavné církve odebrat autocefalii, je to špatná cesta, která nikam nevede a jenom oslabí její autoritu.

V současné době je Autocefalie pravoslavné církve Ukrajiny plně uznávána pravoslavnou církví Konstantinopole (6. ledna 2019), Alexandrijskou pravoslavnou církví (8. listopadu) a řeckou pravoslavnou církví (12. října). Nyní však nic nebrání církvím v pokračování procesu. Podle Epiphania, metropolitu Kyjeva a celé Ukrajiny letos PCU rozezná několik dalších církví.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com