Ředitelé: Výuka on-line je teď podobná jako na podzim, sílí únava

rbc.ru

Výuka na dálku, ke které se dnes po vánočních prázdninách kvůli zhoršení epidemie covidu-19 vrátili všichni žáci běžných škol kromě prvňáků a druháků, se nyní nebude moc lišit od distančního vzdělávání na podzim. Většina prvňáků a druháků se do lavic vrátila. Školy zároveň čekají na informace o tom, jak by mělo vypadat pololetní vysvědčení. Vyplývá to z odpovědí ředitelů škol, které oslovila ČTK. Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého strach rodičů z nákazy covidem-19 spíše slábne, i když epidemie naopak sílí.

„Výuka na dálku bude téměř stejná jako na podzim. Problém je, že čím déle to trvá, tím více je lidí, kteří už jsou z toho nešťastní,“ řekl. Podle něj nyní i kvůli únavě z dlouhotrvající kritické situace mimo jiné klesá množství rodičů, kteří nejsou ochotní kvůli obavám z nákazy své dítě do školy poslat. Prezenční výuku mají nyní prvňáci a druháci. „Postupně přibývá rodičů, které nám své děti posílají (do školy),“ řekl.

Pokud rodiče trvají na tom, aby dítě zůstalo doma, mohou se domluvit na individuálním vzdělávání dítěte. Takových žáků ale není moc. Například v ZŠ Jižní na pražském Spořilově podle ředitele Daniela Kaisera nechodily do školy v prosinci kvůli obavám z nákazy asi dvě děti. Kolik je jich nyní, zatím neví. V ZŠ Podbělohorská na pražském Smíchově v závěru loňského roku chodili do školy prvňáci a druháci všichni, řekla ředitelka Jitka Vlčková. Ani ona zatím neměla informace o tom, jak je to nyní.

Podle Černého nyní školy čekají na informace o tom, jakým způsobem by měly děti hodnotit na pololetním vysvědčení. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) už dříve s ohledem na výuku na dálku pedagogům doporučil, aby tolik neznámkovali a více se přikláněli k takzvanému formativnímu hodnocení, které dává žákům zpětnou vazbu k lepšímu učení. Mluvčí ministerstva Aneta Lednová v prosinci uvedla, že úřad počítá s tím, že školám k hodnocení prvního pololetí poskytne další podporu. Podle Černého by školy měly mít možnost pololetní vysvědčení třeba o pár týdnů odložit. Podle současné organizace školního roku ho mají žákům rozdat ve čtvrtek 28. ledna.

  Zeman chce o zahraniční politice mluvit jen s premiérem. Fiala se ohradil

Podle šéfa asociace by také bylo vhodné, kdyby se co nejdříve mohli do škol vrátit deváťáci, které na jaře čekají přijímací zkoušky na střední školy. Nyní sice mají možnost individuálních konzultací, to je ale podle Černého pro jejich přípravu často nedostatečné. „Slíbili jsme jim proto, že jakmile je pustí do školy, tak jim uděláme nějaké doučovací kroužky,“ řekl ředitel ZŠ Jižní. Mnohé školy také plánují před přijímacími zkouškami na SŠ posílit výuku češtiny a matematiky v posledních ročnících.

Některé školy na dálkovou výuku upravily rozvrh. Někde se pro výuku on-line rozdělily třídy do menších skupin, jinde se zase schází všichni najednou, ale méně často. Naopak třeba ZŠ a MŠ na náměstí Svobody v Praze 6 učí podle standardního rozvrhu, zkrátila však délku vyučovací hodiny na 30 minut.

„Dálková výuka je s námi už skoro rok, takže už jsme se, učitelé i žáci, ji jaksi naučili. Po technické stránce to problém není, na rozdíl od té sociální,“ řekla ředitelka ZŠ a MŠ Věry Čáslavské v Praze 6 Helena Patáková. Dětem podle ní doma chybí spolužáci. Podobně se vyjádřily ředitelka ZŠ a MŠ na náměstí Svobody v Praze 6 Michaela Rybářová a ředitelka ZŠ Tusarova v Praze 7 Monika Nezbedová. Všechny se shodly, že v nižších ročnících vznikají mezi žáky při výuce na dálku rozdíly v úrovni znalostí, protože podpora od rodičů při učení se liší.

To, že se školy kvůli epidemii opět uzavřou, zástupci škol vzhledem k vývoji situace očekávali. Potřebné technické vybavení pro výuku na dálku chybí podle ředitelů žákům nyní spíš už jen výjimečně. Školy jim techniku v minulých měsících poskytovaly a dovybavily jí i pedagogy.

Autor: ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com