Valentinské výdaje za deset let v ČR stouply o 548 procent

Lidé na nákupech utrácejí před svátkem sv. Valentýna stále více. Za deset let vzrostly valentýnské výdaje ve světě o 180 procent, v Evropě o 648 procent. V ČR se výdaje v tomto období zvýšily o 548 procent, v případě květin o 1806 procent. Vyplývá to z každoroční studie Mastercard Love Index, který poskytuje pohled na nákupní chování a trendy prostřednictvím analýzy transakcí platebními kartami po celém světě.

Dárky k letošnímu Valentýnu na internetu pořídilo 43 procent Čechů. Ti se začali přiklánět také k místním prodejcům. Na 41 procent se chystá letos nakupovat v sousedství. Vzhledem k aktuálním opatřením si Češi plánují na Valentýna uvařit něco dobrého, vyrazit na romantickou procházku parkem či domovským městem.

V Česku se za posledních deset let počet nákupů dárků a prožitků zvýšil o 2863 procent. Výrazný růst tak zaznamenaly i jednotlivé položky, jako jsou například květiny (1806 procent) či návštěva restaurace (1037 procent). Z evropských zemí se loni za květiny nejvíce utrácelo v Rusku, Švédsku a Spojeném království. Meziročně se zvyšovaly i výdaje za šperky. Ty za posledních deset let vzrostly v Evropě o 119 procent, v Čechách o 253 procent. Za šperky se nejvíce utrácí v Itálii.

Pro letošní rok, s pokračujícími omezeními v důsledku přetrvávající pandemie, se pro zamilované páry na přední místa žebříčku oblíbenosti dostala domácí kuchyně, romantické procházky parkem či městem, domácí piknik nebo herní večery. Letos bude českým párům na Valentýna nejvíce scházet právě romantická večeře v restauraci, kterou si však až 54 procent vynahradí večeří uvařenou doma.

“Letošní rok je proti předchozím výjimečný. Z aktuálních dat vidíme, že Češi v současném mimořádném stavu vyhledávají možné příležitosti k rozptýlení a Valentýn je bezpochyby jednou z nich. Zamilovaní si tak cestu k romantice najdou i skrze nákupy dárků pro své partnery na internetu či květiny z obchodů ze sousedství nebo si jednoduše vytvoří láskyplnou atmosféru doma,” uvedl generální ředitel společnosti Mastercard pro ČR a Slovensko Michal Čarný.

  Praha chce zakázat vjezd do vyhrazených pruhů i v noci

Za deset let rostlo i nakupování na internetu a počet on-line nákupů uskutečněných v období před svátkem sv. Valentýna se za toto období zvýšil v ČR o 6542 procent.

Pandemie sice brání lidem, aby navštěvovali své blízké, s navazováním vztahů je to ovšem jinak. Téměř každý pátý český respondent si za poslední rok našel prostřednictvím internetu vztah a 14 procent uvedlo, že měli rande prostřednictvím videohovoru, například přes Zoom či FaceTime. Téměř každý třetí byl na romantickém rande či procházce s dodržením odstupu a zhruba čtvrtina respondentů se za poslední rok přihlásila na seznamovací stránky nebo do seznamovací aplikace.

Autor: ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *