„Vy jste se zbláznil,“ Klaus neunesl otázky a odešel z rozhovoru v rozhlase

seznamzpravy.cz

Bývalý prezident Václav Klaus předčasně ukončil živý rozhovor pro Český rozhlas – Radiožurnál, ve kterém odpovídal na dotazy týkající se jeho údajné role v půjčce Sovětskému svazu.

Bývalý prezident Václav Klaus neunesl otázky moderátora a odešel z rozhovoru Dvacet minut Radiožurnálu. Moderátora pořadu Klaus obvinil ze lži. Ten se týkal nedávného zjištění Hospodářských novin, že jím vedené ministerstvo financí tajně odeslalo na přelomu 80. a 90. let do Sovětského svazu půjčku přibližně 1,3 miliardy amerických dolarů.

Klaus v Radiožurnálu zopakoval, že jde o snůšku lží a výmysl „aktivistických novinářů“. Odmítl, že měl s převodem peněz cokoliv společného. Podle Klause nikdo žádné peníze do Sovětského svazu neposlal, pouze byla otevřena úvěrová linka na nákup zboží z Československa, která byla v gesci ministerstva zahraničního obchodu, nikoliv financí.

Klaus v rozhovoru opakovaně vytkl moderátorovi Radiožurnálu, že ho neposlouchá a že se „zbláznil“. Rovněž ho obvinil ze lži a z toho, že se nesnaží pochopit jeho vysvětlení. „Lžete záměrně s ostatními soudruhy z Hospodářských novin, asi do jejich klanu patříte,“ řekl Klaus moderátorovi. Po zhruba deseti minutách se Klaus zvedl a rozčileně odešel ze studia.

Článek o tom, že Klausem vedené ministerstvo financí tajně odeslalo na přelomu 80. a 90. let do Sovětského svazu půjčku, otiskly Hospodářské noviny 25. května. Deník se odkazuje na dokumenty z Národního archivu, které vypátral ve spolupráci se serverem Aktuálně.cz, týdeníkem Respekt a protikorupční organizací Růžový panter.

Klaus už v den zveřejnění článku označil informace za neuvěřitelnou snůšku lží. Podle něj šlo o předem připravený útok na jeho osobu, eventuálně s cílem blokovat jeho případný návrat do politiky.

Organizace Institut Václava Klause označila tvrzení obsažená v článku za lživá a za příklad „obludné dezinformační kampaně založené na totální neprofesionalitě a nevzdělanosti“. Nakladatelství Economia, pod které spadají Hospodářské noviny a server Aktuálně.cz, institut o víkendu vyzval k veřejné omluvě.

  O ukončení karantén rozhodnou praktičtí lékaři. Stát každému z nich dodá 40 testů

Šéfredaktoři Hospodářských novin a Aktuálně.cz v dnes zveřejněné odpovědi důrazně odmítli obvinění z vedení lživé kampaně. Redaktoři i editoři článku podle nich bez zlého úmyslu použili některá zjednodušující spojení, která ale neměla vliv na podstatu sdělení, že kolem vzniku i vyrovnání takzvaného ruského dluhu panuje řada nejasností. „Formulace, v nichž jsme se dopustili příliš velké mediální zkratky, jsme opravili,“ uvedli šéfredaktoři.

Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *