Podvodníci se přes telefon vydávají za ČNB. Pak z vašeho účtu vysají peníze

seznamzpravy.cz

Útočníci se snaží přes telefon z lidí vylákat údaje, díky kterým se mohou dostat k jejich penězům na účtu. Představují se přitom jménem České národní banky. Ta varuje, že tak klienty nikdy nekontaktuje.

Česká národní banka (ČNB) upozorňuje na podvodné telefonáty. Volající se v nich vydávají za ČNB a snaží se z lidí vylákat přihlašovací údaje klienta do jeho elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě jako číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti či kód CVV.

„Upozorňujeme, že ČNB takovýmto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje a v žádném případě od nikoho nevyžaduje instalaci neověřeného softwaru, sdělení údajů o platební kartě či údajů pro přihlášení k účtu v bance,“ varuje instituce.

Podvodníci v tzv. vishingových útocích volají z telefonních čísel 244001, 2441022 a 244100111. ČNB doporučuje, aby lidé své osobní ani další citlivé údaje nikomu nesdělovali. Zároveň vyzývá veřejnost, aby na podobné telefonáty nereagovala a rozhodně neposkytovala citlivé informace či finanční prostředky.

Na základě podvodných sdělení totiž mohou o své peníze přijít. „ČNB se dokonce setkala i s případy, kdy telefonující jménem ČNB doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která by jej měla varovat, kdyby došlo k nějaké manipulaci,“ uvedla mluvčí ČNB Denisa Všetíčková.

Tvrzení podvodníků však působí velmi věrohodně. Útočník klienta mnohdy osloví jménem a má například i informací o jeho posledním výběru z bankomatu. „Dokonce využívají tzv. spoofingu telefonního čísla, což znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky,“ upozorňuje Všetíčková.

Pokud se člověk setká s popisovaným podvodným jednáním, měl by kontaktovat Policii ČR a svou banku. Policie rovněž radí, aby lidé své údaje v podobných případech nesdělovali.

Vishingový útok neboli voice phishing, znamená použití telefonu k phishingovým útokům. Nejsou tak časté, jako ty čistě phishingové, a také proto o nich není ve společnosti takové povědomí. Finanční ztráty obětí jsou však často velice vysoké.

  Restaurace budou dál protestovat, žádají kompenzaci tržeb

Útočníci během hovorů používali manipulativní techniky, které stále vylepšují. Podobné problémy Centrální banka evidovala už letos v létě.

Podvodníci lidi nabádali k uložení hotovosti do bitcoinového bankomatu údajně z důvodu, že bankovní účet zákazníka bude kvůli opatření ČNB zmrazený. Útočníci se také vydávali za pracovníky ČNB a volajícím tvrdili, že v bance někdo požádal o úvěr jejich jménem.

Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com