RegioJet vyřazuje spací vozy rakouského typu

Společnost RegioJet od dnešního dne vyřazuje z provozu všech 13 spacích vagonů rakouského typu, které vlastní. Důvodem jsou konstrukční nedostatky, které se projevily při nehodě v Pardubicích i dříve při nehodě v Rakousku a o nichž dosud společnost nevěděla. Firma RegioJet o tom dnes informovala ČTK v tiskové zprávě. Majitel RogioJetu Radim Jančura v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že v pondělí odešle doporučení pro stažení všech vozů tohoto typu v celé EU. Při nehodě se ve středu kolem 23:00 v Pardubicích srazil v místě rychlík RegioJetu a nákladní vlak ČD Cargo. Nepřežily dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, dalších 27 lidí bylo zraněno.

„Dnes jsme zjistili, že lůžkový vůz ÖBB stejného typu od stejného výrobce byl při banální nehodě v roce 2018 v Salzburgu poškozen identickým způsobem, tedy zlomením rámu vozu mezi prvním a druhým kupé. Zlomení rámu bylo příčinou toho, že se při nehodě v Pardubicích zcela zlomil vůz a je i příčinou obětí na životech. Toto zjištění vedlo Regiojet k rozhodnutí definitivně vyřadit všech 13 vozů z provozu, i přesto, že jsou identické vozy provozovaný jinými společnostmi,“ uvedla společnost.

Doplnila, že nehoda v rakouském Salzburgu se stala při pouhém posunování vozů, i tak se při ní zranilo 54 lidí. „Tato opakovaná zkušenost nás vedla k rozhodnutí provést důkladné šetření a na základě principu předběžné opatrnosti následně vyřadit tyto vozy z provozu z důvodu podezření na závažný konstrukční nedostatek,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

V rozhovoru pro server Seznam Zprávy uvedl, že v pondělí pošle RegioJet hlášení na Evropskou železniční agenturu s doporučením, aby byly z provozu staženy všechny vozy v Evropské unii. Nehoda v Pardubicích byla podle něj horší než ta v Salzburgu z roku 2018 kvůli větší rychlosti a hmotnosti vlaku. „V Pardubicích byla destrukce větší, neboť kvůli hmotnosti vlaku a vyšší rychlosti byla pohybová energie 30 až 50krát vyšší než v Salzburgu. Toto zlomení se v Pardubicích projevilo pouze u tohoto typu vozu, jiné typy se jeví v pořádku,“ uvedl Jančura.

  Číňané vyzráli na Českou poštu. AliExpress levné zásilky zdaní sám a zdarma

Vlaky, do nichž byly spací vagony rakouského typu zařazené, vybaví RegioJet jinými vozy. Zatím firmě chybí šest spacích vozů, dočasně je nahradí sedačkami, postupně bude doplňovat lůžka.

Při nehodě v Pardubicích rychlík podle zjištění Drážní inspekce minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje, vyšetřování potrvá několik měsíců. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.

Srážka v Pardubicích je nejtragičtějším čelním střetem dvou vlaků v Česku za posledních téměř 30 let. Většina lidí, které po střetu vlaků přivezly sanitky do nemocnic, byla propuštěná ve čtvrtek. Při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny. Po pátku podle očekávání nemocnic měli zůstat hospitalizovaní dva ze zraněných. Nákladní vlak převážel žíravý a vysoce hořlavý karbid vápenatý, ve vagonech poškozených srážkou ale chemikálie nebyla.

ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com