V Moskevské oblasti, která obklopuje ruskou metropoli, se dnes zřítil dopravní letoun Suchoj Superjet 100. Na jeho palubě byli tři členové posádky, kteří podle předběžných informací zahynuli. S odvoláním na ruské úřady to uvedla státní agentura TASS. Podle jejích informací v letadle nebyli pasažéři, stroj se zřítil do zalesněné oblasti při zkušebním letu po plánované opravě.
„Podle předběžných informací dnes letadlo Suchoj Superjet 100 letělo po opravě z továrny a mířilo na (moskevské) letiště Vnukovo,“ uvedlo tiskové oddělení regionální kanceláře vyšetřovacího výboru. Letoun se však podle něho zřítil u obce Apraksino, která leží nedaleko města Kolomna v Moskevské oblasti.
Stroj podle informací agentury TASS letěl asi hodinu, než se zřítil do zalesněné oblasti a začal hořet. „Na palubě byli tři lidé (členové posádky), podle předběžných informací zemřeli,“ uvedlo ministerstvo pro mimořádné situace. Posádku podle médií tvořili dva piloti a palubní inženýr, všichni byli zaměstnanci konstrukční kanceláře Suchoj-civilní letadla. Na zemi žádné oběti nejsou, uvedlo ministerstvo pro mimořádné situace.
Posádka při zkušebním letu podle agentury Interfax vyslala tísňový signál a pak vyčkávala, než stroj spotřebuje palivo. Když se ale stroj připravoval na přistání, zmizel asi v 15:00 moskevského času (14:00 SELČ) z radarů. Podle listu Kommersant se posádka pokoušela přistát na letišti Treťjakovo u města Luchovicy v Moskevské oblasti, ze kterého původně vzlétla. Letiště, u kterého je letecká továrna, se nachází 110 kilometrů jihovýchodně od Moskvy.
Příčiny havárie zatím nejsou jasné. Na vině by podle ruských úřadů mohla být porucha jednoho z motorů. „Důvod je s největší pravděpodobností technický,“ cituje TASS operační služby. Zřícený stroj podle ministerstva průmyslu a obchodu neměl všechny součástky nahrazeny díly ruské výroby, poznamenal server BBC News. Podle švýcarského leteckého webu ch-aviation byl stroj vybaven motory SaM146 ze společného rusko-francouzského podniku.
První civilní letoun zkonstruovaný a vyráběný v Rusku po rozpadu Sovětského svazu měl nahradit letadla Jak-42 a Tu-134. Na začátku tisíciletí byl vyvinut ve spolupráci se západními firmami. Pohonné jednotky ze společného francouzsko-ruského podniku měly po uvalení sankcí po ruské invazi na Ukrajinu nahradit čistě ruské motory. Nová verze letounu s maximálním podílem ruských dílů se ale ještě nezačala vyrábět, uvedla agentura Reuters.
Havarovaný letoun patří společnosti Gazpromavia, která je součástí plynárenského gigantu Gazprom, nad nímž má kontrolu stát. Suchoj Superjet 100 je ruský dvoumotorový proudový dopravní letoun, který obvykle pojme necelou stovku cestujících.
BBC připomněla, že jde o třetí leteckou katastrofu tohoto typu letounu. Předchozí se stala v květnu 2019, když při nouzovém přistání na moskevském letišti Šeremeťjevo havaroval Suchoj Superjet 100 společnosti Aeroflot, který krátce po vzletu zasáhl blesk. Po tvrdém dosednutí na dráhu letoun zachvátily plameny, zahynulo 41 ze 78 lidí na palubě. O sedm let dříve v Indonésii při předváděcím letu narazil stroj se 45 lidmi na palubě do sopky Salak. Nikdo nepřežil, katastrofu podle indonéského vyšetřování zavinila chyba pilotů.
Agentura AP uvedla, že nehledě na prvotní ambiciózní plány pronásledovaly tato letadla od uvedení do provozu poruchy a problémy s drahou údržbou.