V té době ještě Třeštíka, majitele Hauch Gallery v pražském Karlíně, nikdo moc neznal. Nicméně už o několik měsíců dříve se zapsal do povědomí části veřejnosti jako hostitel neobvyklé výstavy a aukce obrazů poslance za ANO a Třeštíkova přítele Jaroslava Faltýnka.
Definitivně se Třeštík zviditelnil loni v říjnu, kdy byl společně s Faltýnkem a dalšími lidmi účasten „legendární“ schůzky v uzavřené restauraci na pražském Vyšehradě, po níž musel kvůli porušení protiepidemických opatření ve funkci skončit ministr zdravotnictví Roman Prymula. Seznam Zprávy nedávno upozornily i na policií prošetřovanou kauzu ohledně obrazu za čtvrt miliardy korun, v níž je Třeštík podezírán z podvodu a zpronevěry (sám přitom tvrdí, že obětí podvodu se stal sám).
„Bez takové iniciativy se nikdy nedostaneme na pomyslnou kulturní mapu Evropy. A jestli chce být Národní galerie na této kulturní mapě Evropy, jako je třeba vídeňská Albertina, tak toto je ta nejpřirozenější cesta. I proto, že k Francouzům máme nejblíže,“ soudí o věci Třeštík i dnes.
Nezastírá, že lobboval jak u Babiše, tak prý i u Jiřího Fajta. Tvrdí přitom, že samotný Fajt, s nímž se dlouhá léta zná, myšlenku pobočky Centre Pompidou po jistou dobu také podporoval. A diví se, že se k tomu dnes exředitel nechce hlásit.
„Pravdou je, že Jirka Fajt potom cuknul, protože vnitřní prostředí Národní galerie, všichni ti kurátoři, pobočku Centre Pompidou nechtěli. Pokládali to za novodobý kolonialismus, což je samozřejmě nesmysl,“ prohlašuje Třeštík.
I sám Fajt nakonec připouští, že Třeštík byl zřejmě tím klíčovým člověkem, kdo vše odstartoval a Babiše ve věci ovlivňoval. „I mě tehdy Třeštík přesvědčoval o tom, jak je Babiš do pobočky Centre Pompidou nadšený a že ji chce prosadit,“ uvádí bývalý ředitel Národní galerie.
Babiš na Hradčanské
Všichni zúčastnění se každopádně shodují na tom, že po odjezdu francouzského prezidenta Macrona, který slíbil myšlence úzké spolupráce obou kulturních institucí výraznou politickou podporu, se daly věci skutečně do pohybu.
„Já byl v San Franciscu zrovna na snídani v hotelu, když tam za mnou přiběhl Bernard Blistène, ředitel Centra Pompidou. Říká mi, teď mi psal Macron nějakou esemesku, člověče, my s tím opravdu musíme něco rychle udělat,“ vybavuje si dále Jiří Fajt, jak i francouzský prezident začal naléhat na prohloubení spolupráce.
A začaly se dít až neuvěřitelné věci. Nejde jen o to, že už dva týdny po Macronově návštěvě seděl Babiš s Fajtem v Paříži na jednání s vedením Centre Pompidou, jak bylo popsáno v úvodu, ale premiér s českými státními úředníky začal mezitím i horečnatě vymýšlet, jak postaví v Praze úplně novou galerijní budovu, kam by se mohla pobočka uchýlit.
Vytipován byl pozemek u stanice metra Hradčanská. Po několika málo dnech příprav tam už počátkem listopadu Babiš v doprovodu šéfů státních institucí (včetně Fajta) běhal s vizualizacemi.
Šéf vlády neváhal rychloprojekt nové galerie představit i před televizními kamerami. „My ji potřebujeme dostat do výšky, abychom viděli Hrad,“ uvedl tehdy v jednom ze záběrů k vysněné budově.
Jenže tato malá Babišova bublina – sen o nové galerii – splaskla ještě rychleji než ta větší s filiálkou Centre Pompidou.
Už v době, kdy premiér běhal po pozemcích u Hradčanské, mnozí dávno věděli, že část stavební parcely stát (Správa železnic) za velmi podivných okolností přenechal soukromé developerské firmě Amádeus Real. I kvůli povolovacímu řízení tak bylo nereálné, že by stavba nové galerie mohla začít v dohledné době.
A tak zase Babiš zařadil zpátečku a začal místo toho upřednostňovat kompletní rekonstrukci Veletržního paláce.
„Ať si kecá, co chce“
Nicméně komunikace s Francouzi už mezitím nabrala na obrátkách a Babiš si ještě několik dalších měsíců po Macronově odjezdu nenechal vybudování pražské pobočky Centra Pompidou vymluvit. Údajně se uvažovalo, že by pobočka mohla sídlit i v paláci Kinských na Staroměstském náměstí nebo v Salmovském paláci na Hradčanech.
Jiří Fajt přitom dnes uvádí, že byl s vedením Centre Pompidou dávno dohodnut, že budou premiérovy proklamace ohledně filiálky ignorovat a udělají si to s Francouzi po svém. Takto to prý probíhalo i v jednání s šéfy Centre Pompidou v Praze, k němuž došlo 1. března 2019.
„Věděli jsme už, co chceme, bylo to jednání, kam na začátku přišel Babiš a zase pořád mluvil o té pobočce. Já je dopředu varoval, že se mu to vůbec nedá vysvětlit, takže jsme si potom řekli, ať si kecá, co chce, my si uděláme to, co chceme my,“ dokresluje Fajt.
Vrchol česko-francouzského vyjednávání nastal 8. dubna 2019. Tehdy Jiří Fajt a prezident Centre Pompidou Serge Lasvignes podepsali memorandum o spolupráci (dohodu o společném záměru).
Píše se v něm, že obě instituce usilují o vytvoření multidisciplinární platformy pro kulturní dialog mezi Prahou a Paříží, která by měla být otevřena zemím střední a východní Evropy. Na toto memorandum měl ale ještě do konce roku 2019 navázat podpis smlouvy o spolupráci, která by konkretizovala projekty pro období minimálně deseti let.
„Všimněte si, že tam v tom memorandu není ani slovo o pobočce,“ dokresluje bývalý ředitel Národní galerie Fajt.
Stěžovali si na disharmonii
Jenže když Jiří Fajt memorandum podepisoval, ještě netušil, že mu do konce kariéry v čele klíčové české kulturní instituce zbývá pouhých deset dnů. 18. dubna jej totiž ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) po dlouhodobých neshodách odvolal z funkce.
I sám exministr přitom nyní mluví o tom, že si i Francouzi stěžovali na disharmonii v názorech premiéra a šéfa Národní galerie.
„Pan Fajt s nimi jednal po vlastní linii a chtěl jen vzájemnou spolupráci, pan premiér Babiš chtěl pobočku,“ potvrzuje rozdíly Staněk.
Jemu prý ale premiérem prosazovaná filiálka přišla od začátku jako dobrý nápad a je podle něj škoda, že to takto neslavně skončilo. „Bral jsem to jako projekt pana premiéra a byla tu velká šance dotáhnout jej do konce. Podle mě to byl dobrý nápad,“ soudí nynější řadový poslanec Staněk.
Podle něj tento nápad zhynul na úbytě i proto, že nový ministr kultury Lubomír Zaorálek (také ČSSD), který jej vystřídal o prázdninách 2019, tomuto projektu příliš nefandil. A také prý proto, že mu nefandili ani lidé uvnitř Národní galerie. „Samozřejmě svou roli sehrál asi i fakt, že pan premiér má poslední rok úplně jiné starosti,“ domnívá se exministr Staněk.
Nicméně klíčovým důvodem byl bezpochyby i konec Jiřího Fajta, který je i v zahraničí respektovanou osobností. Ostatně proti jeho vyhazovu ministrem Staňkem se okamžitě postavily desítky předních světových muzeí a galerií, včetně ředitele Centre Pompidou Bernarda Blistèna.
„Francouzi mi sami řekli, že když tam nebudu já, padá to pod stůl a v tomto stavu to, pokud vím, zůstalo do dnešních dnů,“ poznamenává Fajt.
Další bude v Americe
Nové vedení Národní galerie se nedlouho po Fajtově odvolání velmi snažilo, aby spolupráce s Centre Pompidou pokračovala a mezinárodní škody byly minimalizovány.
Tehdejší pověřený ředitel Ivan Morávek poslal hned v květnu do Paříže dopis, jak moc stojí o další spolupráci. Proběhlo i jednání za účasti českého velvyslance Petra Druláka, nicméně původní plány z Fajtovy éry zůstaly nenaplněny. Smlouva o spolupráci uzavřena nebyla, o „Babišově“ pobočce už nikdo ani nemluví.
Národní galerie přesto neváhá hovořit o údajné úzké spolupráci. Zrovna na příští rok, kdy nejdříve Francie a potom Česko předsedají Radě EU, se prý s Centre Pompidou chystají dva společné projekty, jeden v Paříži a druhý v Praze, které mají prezentovat moderní umění.
„Momentálně probíhají intenzivní jednání týkající se spolupráce obou institucí, proto v tuto chvíli nebudeme poskytovat více detailů,“ uvádí ke kontaktům s Centre Pompidou mluvčí Národní galerie Eva Sochorová.
Mezitím se pařížské Centre Pompidou chystá na otevření další zahraniční pobočky. Ani tentokrát nebude v Praze, nýbrž – jak bylo začátkem června oznámeno – v Jersey City u New Yorku.
Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz