Internetové prodejny potravin zaznamenávají nyní podobný nápor zákazníků jako v době jarního nouzového stavu, situaci ale už zvládají lépe.
Zájem o nákup potravin on-line začal narůstat v říjnu, tedy v měsíci, kdy byl vyhlášen nouzový stav a následně došlo k uzavření některých obchodů a omezování prodejní doby u těch ostatních.
„Zákazníci reagovali na zpřísněná opatření vlády, očekávali jsme ale větší nápor, než se objevil. Nepřirovnával bych to k panice ani nějaké nadměrně reakci zákazníků v porovnání s první vlnou,“ uvedl provozní ředitel společnosti Rohlík.cz Aleš Malucha.
Podobnou poptávku, jako byla ta březnová, hlásí nyní také Košík.cz. Ani tady ale nezaznamenali výrazný jednorázový nápor. „Ukazuje se, že jarní nákupní ‚krize‘ byla způsobena nepřipraveností celého maloobchodu na takto vysoký a skokový nárůst poptávky,“ řekl mluvčí obchodu František Brož.
Přesto během října musely internetové obchody s potravinami zavést omezení pro zákazníky. Rohlík přišel s omezením v podobě limitu na počet položek za nákup. Oproti první vlně na jaře však nedošlo k omezení počtu kusů na položku. Nadále pak přijímá pouze platby předem kartou.
Možnost platby v hotovosti neumožňuje ani Košík. U něj navíc nadále platí dočasně omezení 70 kilogramů na jeden nákup. Podobné opatření přijalo i Tesco, které přes svou platformu Tesco Online umožňuje nákup maximálně do 80 kilogramů.
Podle mluvčího Košíku je limit dostačující. „Běžný zásobovací nákup mívá kolem 35 kilogramů,“ poznamenal Brož.
Koronavirus urychlil nástup nakupování přes internet
Podle Maluchy si mnoho lidí během první vlny na jaře vyzkoušelo nákup přes internet poprvé a nyní už ho berou jako běžnou součást nákupu potravin. „Už se nebojí se, že to nepřijede. Nebojí se zaplatit předem kartou, dát někomu osobní údaje,“ uvedl.
Prvotní strach v jarním období potvrzuje i Brož za Košík: „Lidé se báli nejistoty a často jednali iracionálně, v jeden moment nebyly výjimkou i nákupy vážící 750 kilogramů. Takové neodbaví ani běžný supermarket, natož on-line supermarket,“ vysvětlil.
Nyní už jsou prodejci na situaci lépe připraveni a své služby přes internet mnozí i rozšířili. Rozrostl se například rozvoz do dalších regionů, obchody začaly dodávat i hotová jídla nebo připravily zvýhodněné programy pro seniory.
Svůj sortiment o trvanlivé potraviny rozšířily i Mall či Alza. Rozvoz potravin v Praze umožňuje od jara i síť prodejen Žabka, která je součástí skupiny Tesco.
Společnost Makro od června umožňuje členům svého projektu maloobchodních prodejen Můj obchod prodej prostřednictvím e-shopu.
V souvislost se zájmem zákazníků firmy také modernizují. Třeba Rohlík otevřel nový sklad v Horních Počernicích o rozloze 11 tisíc metrů čtverečních, který ale plánoval už déle. V listopadu by pak měl prodejce otevřít nový sklad i v Brně.
Zdroj: https://www.novinky.cz