Evropské ticho proti tlaku Ruska a Turecka v Náhorním Karabachu

Po měsíci a půl bojů ve sporném Náhorním Karabachu (a několika neúspěšných příměřích) zprostředkovalo Rusko dohodu mezi Arménií a Ázerbájdžánem, jejíž podmínky budou pravděpodobně dodržovány.

Nyní, když je konflikt oficiálně znovu zmrazen, v současné situaci existují dva jasní vítězové. Jedná se o Rusko a Turecko, které v tomto regionu prokázaly svoji sílu, zatímco Evropská unie sledovala z ústraní, že je pro své sousedy čím dál více k ničemu.

Pokud EU nepřemyslí svoji strategii v regionu, bude pravděpodobně muset sledovat, jak tam ostatní přebírají iniciativu a kontrolu.

Dohoda zprostředkovaná Ruskem se nápadně podobá tomu, co Arménie, Ázerbajdžán a mezinárodní společenství obecně věřili, že by to byl rozumný kompromis v souladu s takzvanými madridskými principy před 10 lety.

Hlavní rozdíl spočívá v tom, že to není uzákoněno diplomaty nebo politiky, ale vojenskou silou.

Může se zdát, že Ázerbajdžán zvítězil a Arménie byla poražena, ale pro obě strany není situace tak jednoduchá.

Pro Baku to není ani tak vítězství, jako dohoda s ďáblem. Ázerbajdžán získal kontrolu nad sedmi regiony nacházejícími se kolem Náhorního Karabachu, dříve okupovanými Arménií, a bude schopen zachovat dobytá území v enklávě. Bude se však muset vyrovnat s omezeními v otázkách své budoucí zahraniční politiky a bezpečnostního systému.

Vzhledem k ruské vojenské přítomnosti na mezinárodně uznávaném území Ázerbájdžánu a přítomnosti ruských bezpečnostních úředníků, kteří poskytují Ázerbájdžánu přístup k jeho exclave, městu Nakhichevan, získává Moskva najednou mnohem větší páku při zajišťování bezpečnostní země.

Náhorní Karabach bude nyní vypadat spíše jako gruzínské separatistické republiky – Abcházie a Jižní Osetie. Tyto dvě separatistické republiky byly dlouho geopoliticky výhodnými konfliktními zónami, které Rusku umožňovaly zvyšovat nebo snižovat bezpečnostní napětí s cílem ovlivnit domácí politiku a bezpečnostní prostředí Gruzie.

Nyní se do tohoto klubu připojil Ázerbájdžán. Z krátkodobého hlediska to povede ke krátkodobé dohodě a idylce ve vztazích mezi Ázerbájdžánem a Ruskem, ale může se to stát zdrojem budoucí nestability a prohloubení rozporů ve vztazích mezi Moskvou a Baku.

  „Evropa jako výzva“. Praha oznámila cíle předsednictví EU. Ukrajina je prioritou.

Pokud jde o Arménii, ponechává si de facto kontrolu nad částí území Náhorního Karabachu a díky nasazení ruských mírových sil v tomto regionu se tato země v případě budoucích konfliktů stane méně zranitelnou.

Ale nakonec se Arménie ocitla v mnohem obtížnější situaci, protože její již tak velká závislost na Moskvě prudce vzrostla a regiony Náhorního Karabachu, které zůstaly pod arménskou kontrolou, bude nyní nemožné obhájit bez ruské pomoci. Jerevan se ocitl v situaci, kdy je možné, že jej Rusko bude ještě naléhavěji tlačit k bolestivým ústupkům v domácí nebo zahraniční politice.

Skutečnými vítězi v konfliktu, který vládl nad Náhorním Karabachem, jsou nakonec Turecko a Rusko. Moskva zpřísnila kontrolu nad Arménií a její domácí a zahraniční politikou. Kromě toho má nyní mnohem větší vliv na další události v Ázerbájdžánu ve vojenské a bezpečnostní sféře.

Turecko má také důvod oslavovat. Jeho spojenec Ázerbajdžán vrátil kontrolu nad sedmi regiony a částí území Náhorního Karabachu především díky podpoře Turecka. Turecká armáda a turecké drony získaly dobrou reklamu. Taková je pověst Turecka jako mocnosti, která (na rozdíl od Ruska) skutečně podporuje své spojence. A přes brutální vojenské „manévry“ Turecka zůstala schopnost Ankary a Moskvy udržovat dobré vztahy neotřesitelná.

To vše neveští nic pro zahraniční politiku EU a mezinárodní pověst.

Zahraniční politika v širším prostředí EU se stává stále více militarizovanou. Klíčovými hráči v regionu nejsou země EU, ale Turecko, Rusko a nyní Ázerbajdžán, kteří stále více považují neklidnou vojenskou akci za efektivní a spolehlivý způsob, jak dosáhnout úspěchu – od jižního Kavkazu po Sýrii a Libyi.

Pokud se EU bude i nadále téměř výlučně zaměřovat na diplomatické a ekonomické způsoby výkonu své moci v sousedních zemích, bude tento trend pokračovat.

EU nemá rychlé řešení problému své zbytečnosti. Pokud však nevysílá vojáky a nezasahuje do každého vojenského konfliktu, který vznikne na periferii EU, má další možnost dalšího postupu.

  Nebude mír, dokud Rusové budou ničit ukrajinský lid. To je možné pouze tehdy, když bude Putin zcela poražen

Evropská unie by měla začít rozvíjet partnerství s řadou zemí nacházejících se na východních a jižních křídlech ve vojenské oblasti, zpravodajských službách a kybernetické bezpečnosti. EU se musí stát silou schopnou uplatnit vliv nejen v politice a ekonomice, ale také v oblasti bezpečnosti. Teprve poté bude v průběhu času hlas EU slyšet více tam, kde to záleží nejvíce.

Autor: David Černý

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com