Firmy staví nabíječky za své. Do domácích garáží je zaplatí stát

seznamzpravy.cz

Počet elektroaut v Česku pomalu roste a s tím stoupá i poptávka po nabíjecích stanicích. Aktuálně připadá na jednu nabíječku téměř devět vozů. Majitelé komerčních budov začínají stavět vlastní a podpořit nabíjení se chystá i stát.

Počet řidičů, kteří si pořizují elektromobil, v Česku roste. Přímou úměrou roste také poptávka po nových nabíjecích stanicích.

Nová obchodní a administrativní centra už většinou na nabíjení myslí. „Čím novější a modernější objekt, tím se zde více počítá s instalací dobíjecích stanic. Výsadou není pouze hlavní město, jakkoliv zde nejrychleji roste infrastruktura. Plošně jde hlavně o krajská a okresní města,“ říká David Pulkert, obchodní ředitel společnosti M2C, která se v Česku stará o facility management (zabývá se řízením podpůrných činností firmy, pozn. redakce).

Veřejná síť elektronabíječek totiž nestačí, a tak musejí nabíjecí místa dostavovat i majitelé starších budov, nic jiného jim totiž nezbývá.

Ministerstvo průmyslu a obchodu v letošním červnu zveřejnilo seznam veřejných dobíjecích stanic z Evidence dobíjecích stanic. Podle něj je v České republice v současnosti na 744 dobíjecích stanicích evidováno 1 417 dobíjecích bodů.

„V Centrálním registru vozidel bylo evidováno 12 520 elektrických vozidel. Na jeden dobíjecí bod tak připadalo 8,8 elektrických vozidel. Očekávám, že progres jak v oblasti registrovaných vozidel, tak infrastruktury získá i díky podpoře Ministerstva dopravy na dynamice,“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Elektrická vozová flotila

O tom, jak si v Česku elektromobilita získává pozornost, svědčí i přístup některých zdejších firem, které kompletně přecházejí na elektrické vozy. Příkladem je skupina Moneta, která už v roce 2017 jako první firma v Česku přesedla do elektroaut. Do roku 2026 budou ve firemní flotile tvořit 80 procent všech vozů a od roku 2030 by měl být celý vozový park výhradně poháněný elektřinou.

Už nyní je jasné, například podle Národního plánu čisté mobility, že počty elektromobilů a zároveň s tím také poptávka po nabíjecích stanicích porostou. Podle něj by v Česku mělo v roce 2030 jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů a fungovat 19 tisíc až 35 tisíc dobíjecích bodů na elektřinu. V roce 2035 podle ambiciózních plánů Evropské komise navíc skončí na „starém kontinentu“ výroba nových automobilů, které nebudou poháněné elektřinou či vodíkem.

Zatím tomu prodejní čísla nenasvědčují a elektromobil je vzhledem k velmi vysokým pořizovacím cenám brán jako prémiové auto pro bohaté lidi. Dle statistik SDA je v Česku 7 103 osobních vozidel poháněných čistě na elektřinu.

Na rostoucí podíl elektroaut v Česku se však nepřipravují jen komerční budovy. Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž v červnu oznámilo, že příští rok v tuzemsku vznikne dalších téměř dva tisíce veřejných dobíjecích stanic.

Dotace na domácí nabíječku

Posun směrem k elektromobilitě však nevyřeší jen veřejné nabíječky, ty totiž budou jednou tvořit jen menší část z celkového počtu nabíjecích bodů.

Hlavním tahákem pro majitele elektrovozů má totiž být domácí nabíjení. Od podzimu se rozběhne program „Nová zelená úsporám“, který se zaměřuje na úsporu energií v rodinných a bytových domech a jejich environmentálně šetrné a efektivní využití.

Na výstavbu domácí dobíjecí stanice bude možné získat dotaci až 30 tisíc korun, což je zároveň její pořizovací cena. Pravidla podpory budou jenom tři – jedna nabíječka na jeden dům, žádné komerční využití a vlastní pozemek či dům, kde bude nabíječka zabudována.

Podle české firmy COM Electric je dobré na nabíjení myslet už při stavbě rodinného domu a přivést rozvaděče elektrických kabelů k místům, kde budou wallboxy. Pokud jich v domě bude umístěno více, je třeba mít všechny nabíječky propojené datovými kabely.

  Inflace je nejvyšší za rok. Růst cen potrvá do konce roku, varují analytici

„Velice často jsme svědky toho, že stavitel domu má sice správně přivedeny elektrické kabely k místům, kde mají být wallboxy, ale datové kabely nataženy nejsou a na již dokončených novostavbách je mnohdy nemožné je dodatečně nainstalovat,“ připomíná Pavel Dubs z firmy COM Electric.

I když čísla prodejů nových elektromobilů rostou, Češi zatím elektrická auta vesměs nechtějí. Mezi hlavní důvody patří vysoká pořizovací cena, zhoršený dojezd při delších cestách a dosud nedostatečná infrastruktura nabíjecích bodů. V Česku navíc nefunguje žádný dotační program na koupi elektromobilů (na rozdíl od velké části západních států Evropy).

„Aby se elektromobilita mohla v budoucnu úspěšně rozvíjet, budeme potřebovat cenově dostupné elektromobily a dostatečnou síť nabíjecích stanic, aby logistika spojená s užíváním těchto vozů nebyla pro jejich majitele příliš velkou zátěží,“ upozorňuje viceprezident Svazu průmyslu ČR Radek Špicar.

Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/c

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com