Velvyslanec: Jednání o gigafactory s Koreou komplikují americké subvence

Jednání o gigafactory v ČR s jihokorejskými partnery se komplikují přijetím amerického plánu na dotování výroby spojené s ekologickou transformací, takzvaného Inflation Reduction Act (IRA). Aktuálně se čeká, jaká bude reakce Evropy. Česko má o korejskou investici velký zájem, jedná se třemi tamními společnostmi, řekl v rozhovoru ČTK český velvyslanec v Jižní Koreji Gustav Slamečka. Místa, kde by mohla v Česku továrna na výrobu baterií do elektromobilů stát, jsou vybírána ve spolupráci s agenturou CzechInvest, případně v kooperaci s energetickou společností ČEZ.

Česká vláda jedná o výstavbě gigafactory také s koncernem Volkswagen. Česko je ve východní Evropě jedním ze čtyř kandidátů. Investice by měla dosáhnout zhruba 120 miliard korun, stát by továrna mohla v Líních u Plzně.

„Tohle by měl být další projekt, který se víceméně opírá o to, že máme velkého korejského investora Hyundai v České republice,“ uvedl Slamečka. Korejské, čínské a japonské firmy jsou podle něj v zásadě jediné, které technologii rozvíjejí a ovládají trh. „V Koreji se bavíme o třech společnostech, které mají významný podíl na trhu,“ poznamenal.

Proces se ale komplikuje přijetím IRA ve Spojených státech. Plán motivuje společnosti k investicím v USA. „Není to jen problém potenciální investice v Česku, ale vůbec v Evropě. Korejské společnosti se vrhly na americký trh. Když se podíváte, kolik se tam v poslední době investovalo do výroby elektrických aut a do gigafactory, tak korejské společnosti investovaly miliardy dolarů,“ řekl Slamečka.

S korejskými partnery se ale nadále intenzivně jedná, zemi navštívil několikrát také ředitel sekce digitalizace a inovací na ministerstvu průmyslu a pověřený ředitel agentury CzechInvest Petr Očko. Podle velvyslance je nutné si uvědomit, že gigafactory není pouze výrobním závodem. „Gigafactory znamená, že přijde množství dalších investorů, kteří s gigafactory budou spolupracovat,“ uvedl. Může to podle něj přinést i další korejské investice například do těžby nebo zpracování lithia nebo do likvidace či regenerace baterií na konci jejich životního cyklu.

  EK obvinila Apple, že proti konkurenci zvýhodňuje svou mobilní peněženku

Místa, kde by mohla továrna stát, se vybírají ve spolupráci s agenturou CzechInvest, případně s ČEZ. „Jsou to v zásadě brownfieldy ČEZ. Jedním z nich byl Prunéřov, pak se mluvilo o lokalitě Staré Sedlo,“ přiblížil Slamečka. Dostatečně velkých a infrastrukturou vybavených míst v Česku podle něj mnoho není.

„Pozemek být měl mít minimálně 100 hektarů. Musí tam být dostatek vody a energie. Také to musí být pozemek, který už je schválený pro investici takového typu. Korejci chtějí mít postaveno rychle a není možné jim nabídnout něco, co je ještě třeba připravit z hlediska územního rozhodnutí nebo dalších schvalovacích procesů,“ uvedl velvyslanec.

Určité možnosti se podle něj otevírají na severu Moravy. „Tam se jedná primárně o pozemky, které by se musely koupit od stávajících investorů. Jsou ve hře zhruba dva pozemky v blízkosti Karviné,“ dodal Slamečka.

ČTK

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com