Mnozí britští prodejci oblečení odmítají přebírat zboží, které jim vracejí zákazníci z Evropské unie. Po brexitu se výrazně zvýšily náklady na dopravu, takže je pro ně nakonec levnější a jednodušší zboží buď odepsat, „nebo případně rovnou spálit“. S odkazem na šéfa britské módní a textilní asociace Adama Mansella o tom na webu píše zpravodajská stanice BBC.
Zákazníci z EU posílají podle společnosti Statista zpět až třetinu zboží zakoupeného ve Velké Británii. Firmy v takovém případě musejí vyplnit celní formuláře a zaplatit dovozní clo.
Nepříjemného překvapení se od 1. ledna dočkali i sami evropští klienti. Někteří dostali k objednávce zboží z Británie zároveň fakturu od celního úřadu. A podobně jsou na tom Britové, kteří touží po zboží z Evropské unie.
Jednou z nich se stala i šestadvacetiletá Londýňanka Ellie Huddlestonová, která nejen že na zboží kvůli celním průtahům čekala o dva týdny déle, ale měla za kabát v ceně 200 liber (5871 korun) zaplatit kurýrní službě UPS ještě dalších 82 liber (2407 korun) a přepravci DPD za blůzy v ceně 180 liber dalších 58 liber. Přepravní společnosti poplatky vybírají na nařízení britské vlády, před 1. lednem se ještě zboží z EU doručovalo bez nich.
„Nevěděla jsem ani, kdy zásilky přijdou – a tak jsem je obě poslala zpátky a poplatky nezaplatila. V dohledné době už si z Evropy nic neobjednám,“ citovala Huddlestonovou BBC.
Celní poplatky hradí zákazník, ne prodejce. Ten tak často ani neví, jak vysoký bude poplatek, který zaplatí jeho britský zákazník. Prodejci v Británii i v EU se novým pravidlům teprve učí přizpůsobovat, píše BBC.