Německo je hlavním terčem ruských dezinformací, uvádí zpráva. Roste i vliv stanice napojené na Kreml

Žádný členský stát Evropské unie není terčem útoků ruských dezinformací více než Německo. Tak zní závěr zprávy organizace EUvsDisinfo, která dezinformační kampaně dlouhodobě monitoruje. Podle deníku Der Spiegel tomuto účelu slouží i německá pobočka ruské státem placené televize RT. Zpravodajský server je podle německého listu přímo napojen na Moskvu a řídí se instrukcemi ruského centra.

„Rusko chce využít atmosféru plnou nejistoty, svárů a vytvořit prostor pro své aktéry. Německo tak může být otočeno proti členským státům EU i EU samotné,“ zní hlavní závěr zprávy EUvsDisifno. Kreml podle ní vytváří mentální obraz Německa plného „rusofobních hlasů“.

Od roku 2015, kdy organizace začala šíření dezinformací sledovat, se v Německu objevilo přes 700 případů zavádějících zpráv a dezinformací. Pro porovnání pak report zmiňuje také 300 případů ve Francii, 170 v Itálii a 40 ve Španělsku.

Stále častější jsou i verbální útoky na Německo ze strany ruských úřadů. Ačkoli Německo na evropské půdě dlouhodobě prosazovalo dialog s Ruskem, vztahy obou zemí se v posledních měsících zhoršily a to především kvůli otravě a uvěznění opozičního politika Alexeje Navalného, který byl po incidentu převezen do Berlína.

„Německo původně vytvářelo ve spojení s Ruskem pozitivní iniciativy, ale situace se změnila, když v druhé polovině roku 2020 představila několik souborů protiruských sankcí. To potvrzuje záměr potlačit naši zemi,“ cituje organizace EUvsDisinfo únorový výrok mluvčí ruského ministerstva zahraničí Marie Zakarovové, která komentovala unijní debatu o protiruských sankcích.

Vliv médií

Hlavní cestou šíření dezinformací zůstávají ruská média, včetně těch sídlících přímo v Německu. Zpráva v úvodu pro ilustraci zmiňuje, jak ruskojazyčná média od února pracují s příběhem ruské rodiny žijící v Berlíně, které úřady odebraly děti kvůli obavám o jejich zdraví a bezpečí, hovoří mimo jiné o systematickém utlačování ruských občanů a následný soudní proces označují za předpojatý či odvetu za Navalného.

  Merkelová chce dialog s Tálibánem o dalších evakuacích z Afghánistánu

Podle EUvsDisinfo mají v Německu velké plány hlavně stanice Sputnik a RT, které jsou financované přímo Kremlem. Například RT v zemi od roku 2014 provozuje zpravodajský server RT DE, jehož aktivita neunikla pozornosti ani německým zpravodajským službám. A to kvůli jeho rostoucímu vlivu.

„RT DE je nebezpečím pro demokracii. Rusko si uvědomilo, že s pomocí serveru může mít v Německu reálný vliv. Využívání algoritmů a nízké mediální gramotnosti funguje, bohužel, velmi dobře,“ konstatoval podle deníku Der Speigel Spolkový úřad pro ochranu ústavy.

Obliba serveru pak roste především díky pandemii, populární je mezi stoupenci hnutí skeptiků o koronaviru Querdenker, o jejichž akcích a demonstracích server informuje více než ostatní média a stává se tak jejich hlavní platformou. Pro RT DE pak často mluví i zástupci protiunijní a protiimigrační AfD, vyhledávaný je i u části levicové Die Linke.

Práce s informacemi

V čem práce podobných ruských médií v zemi spočívá, se detailně věnoval deník Der Speigel právě na příkladu RT DE. Německý list na základě interní mailové komunikace serveru, kterou měl k dispozici, a anonymních rozhovorů se členy redakce tvrdí, že server RT DE je koordinován moskevským centrem, s nímž musí konzultovat klíčová témata a řídit se jeho obsáhlými instrukcemi.

Jako příklad uvádí odpolední zprávu z 23. října 2020, v níž RT DE píše o vyjádření ruského prezidenta Vladimira Putina, který označil na videokonferenci Čínu a Německo za „nové velmoci“. Moskevská centrála RT však se zpracováním Putinových výroků nebyla spokojená – podle zdrojů Der Spiegelu nebyl problémem obsah zprávy, nýbrž publikace až po dvaceti hodinách po Putinově vystoupení. Jeden ze členů redakce, který byl u telefonického hovoru s RT, popsal, že Moskva „se do nich pustila“ a dala jasně najevo, že důležité Putinovy výroky musí být vydávány daleko rychleji.

  Monopol Ficova Smeru padl. Poprvé po 15 letech vede průzkumy jiná strana

Deník se také odvolává na interní dokumenty s oficiálními instrukcemi, které německá redakce RT musí dodržovat. Moskva tlačí na dodržování svých pravidel hlavně při informování o Alexeji Navalném a Krymu. V prvním případě dostala RT DE pokyny, na základě kterých musí psát o Navalného otravě jako o „údajné otravě“, a to i navzdory výsledkům analýzy odborníků z Organizace pro zákaz chemických zbraní potvrzující užití novičoku. V případě Krymu pak RT trvá na tom, aby se nepsalo o anexi poloostrova, nýbrž o jeho „nenásilné reintegraci k Ruské federaci“.

„Chceme lidem poskytnout odlišný názor, než který nabízí mainstreamové zdroje,“ uvádí na svém webu RT DE. „Naši zemi bráníme jako vojáci,“ poukazuje pak německý list na nedávné vyjádření editorky serveru Margarity Simonyjanové.

Zpráva EUvsDisinfo a informace deníku Der Spiegel se shodují, že se i nadále dá očekávat další zvýšení aktivity ruskojazyčných médií v Německu a související šíření dezinformací. I vzhledem k blížícím se podzimním volbám do Spolkového sněmu plánuje RT rozšířit svou německou redakci a v následujících letech hodlá podle organizace také do RT DE investovat částku v řádech stovek milionů eur.

Zdroj: https://www.irozhlas.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *