Z tábora Petra Pavla unikl průzkum, agentura s ním ukončí spolupráci

ČTK

Z volebního týmu Petra Pavla unikl neveřejný předvolební průzkum, který rozebírá šance jednotlivých prezidentských kandidátů při případném postupu do druhého kola. Šetření agentury IPSOS se na veřejnost dostalo z okruhu Pavlových podporovatelů. Agentura IPSOS únik přiznala, podle ní nejde o volební model jako takový, ale o různé konkrétní metriky, a do budoucna spolupráci s žádným kandidátem už neplánuje. Pavlův tým redakci sdělil, že o žádném úniku neví. Únik dat, které navíc nebyly správně interpretovány, publikovala na sociálních sítích partnerka jednoho z významných sponzorů Pavlovy kampaně.

Data z průzkumu se objevila na twitterovém účtu Kateřiny Šenkyplové, partnerky jednoho z Pavlových podporovatelů. Dušan Šenkypl je partner ve společnosti Pale Fire Capital a člen představenstva společnosti Groupon. V zářijovém textu Hospodářských novin se objevil jako jeden z podnikatelů, kteří se „sešikovali“ za Petrem Pavlem. Z transparentního účtu prezidentského kandidáta lze vyčíst, že Šenkypl na kampaň daroval celkem 2,5 milionu korun, naposledy 25. října přispěl milionem.

Kateřiny Šenkyplová na Twitteru před několika dny oponovala cestovateli Danu Přibáňovi v tom, že ve druhém kole porazí Andreje Babiše kdokoliv včetně Danuše Nerudové. „Bohužel, ta data, co říkala, že Babiše porazí ve druhém kole každý, už neplatí. Aktuálně statistiky (sběr dat v první polovině listopadu) pro druhé kolo vypadají 45:55 pro AB:PP a 50:50 pro AB:Nerudová. Za mě je příliš riskantní nevolit PP. Ostatní bez šance AB porazit,“ uvedla. „Pardon 45:55 AB:PP patřilo,“ opravila se pak.

IPSOS únik přiznává

Agentura pro deník Echo24 potvrdila, že svá data dávala i Pavlovým lidem. „Obecně můžeme říct, že poskytujeme data různým kandidátům a subjektům. V těchto volbách mezi ně patří i tým Petra Pavla,“ uvedla mluvčí IPSOS Markéta Kneblíková.

IPSOS pak potvrzuje i únik dat z Pavlova okolí. „Takovou informaci jsme zaznamenali. V médiích (či sociálních sítích) kolovala některá čísla z interního výzkumu, jehož účelem nebyl tzv. volební model (neboli pravděpodobnost zvolení v daném čase). Volební model má svá specifika (například zohledňuje volební účast, sílu přesvědčení o volbě kandidáta, práce s nerozhodnutými voliči apod.). Proto nemohou být závěry z dat neobsahujících volební model, ve smyslu volebního modelu interpretovány,“ upozorňuje mluvčí.

  Kancelář prezidenta měla Fremrovu nominaci konzultovat s historiky. Mohlo se to zjistit dříve, říká Marvanová

Agentura už podle ní neplánuje s prezidentskými kandidáty dále spolupracovat. „V tuto chvíli až do voleb již neplánujeme pracovat interně pro žádného z kandidátů,“ potvrzuje Kneblíková. „To je primárně dáno tím, že budeme jako Ipsos v koordinaci s naší globální centrálou vydávat veřejné volební modely pro lednové prezidentské volby BEZ zadavatele,“ doplnila.

Tým Petra Pavla podle svých slov o žádném úniku nic neví. „Nevíme o tom nic, ani to nijak neřešíme,“ řekla redakci Markéta Řeháková, manažerka komunikace.

Pavel s Babišem natěsno, Nerudová dotahuje

V prvním kole prezidentských voleb by v listopadu získal předseda hnutí ANO Andrej Babiš 27 procent, někdejší vysoký představitel armády Petr Pavel 26,5 procenta a bývalá rektorka Danuše Nerudová 23,5 procenta. Ukázal to volební model společností Data Collect a Kantar CZ, jehož výsledky dnes zveřejnila Česká televize (ČT). Další z kandidátů nepřekročili hranici šesti procent.

Jiná je situace u takzvaného volebního potenciálu, což je podíl lidí, kteří volbu daného kandidáta zvažují. Z tohoto pohledu má Pavel 37,5 procenta, Nerudová 34,5 procenta a Babiš 33,5 procenta.

Zdroj: echo24

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com